Hukum syari'at berjabat salam selepas selesai shalat

View previous topic View next topic Go down

Hukum syari'at berjabat salam selepas selesai shalat

Post by Mohamad hafiz on Tue May 14, 2013 4:31 pm

asalamualaikum,

Apakah hukum syari'at mengenai berjabatan tangan setiap selesai shalat, apakah ini bid'ah atau sunnah. ?

Berkenaan hadis di bawah

مَنْ عَمِلَ عَمَلاً لَيْسَ عَلَيْهِ أَمْرُنَا فَهُوَ رَدٌّ

"Barangsiapa yang melakukan suatu amal yang tidak kami perin-tahkan maka ia tertolak."

(HR. Bukhari)
Foot note: "Al-Bukhari menganggapnya mu'allaq dalam Al-Buyu' dan Al-I'tisham. Imam Muslim menyambungnya dalam Al-Aqdhiyah (18-1718).


Adakah berjabat salam selepas selesai solat itu tidak ada dilakukan di zaman Nabi ?

_________________
"Memberi contoh dengan perbuatan adalah lebih baik daripada memberi contoh dengan perkataan." ~ Al-Ghazali

Mohamad hafiz
AHLI
AHLI

Posts : 867
Points : 1201
Join date : 23/01/2013
Age : 21
Location : Mukah

http://bloginformasiterkini.blogspot.com/

Back to top Go down

Re: Hukum syari'at berjabat salam selepas selesai shalat

Post by thtl on Tue May 14, 2013 4:34 pm

bid'ah idhafiah (tambahan), tapi ia bid'ah yg ringan kerana ia berlaku selepas salam. yakni ia bukan sebahagian dari solat berjamaah. Ia bid'ah idhafiah org melayu sahaja.
kat saudi sekarang tak ada jabat salam sebaik saja imam selesai solat jama'ah...kat mesjidil Haram dan Nabawi di Madinah pun tak ada orang buat...

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Hukum syari'at berjabat salam selepas selesai shalat

Post by Mohamad hafiz on Tue May 14, 2013 4:36 pm

Jazakallah , Ustaz, tkpe ke klu kite buat ?? susah jgak klu nk jauhi perkara ni..

_________________
"Memberi contoh dengan perbuatan adalah lebih baik daripada memberi contoh dengan perkataan." ~ Al-Ghazali

Mohamad hafiz
AHLI
AHLI

Posts : 867
Points : 1201
Join date : 23/01/2013
Age : 21
Location : Mukah

http://bloginformasiterkini.blogspot.com/

Back to top Go down

Re: Hukum syari'at berjabat salam selepas selesai shalat

Post by thtl on Tue May 14, 2013 4:52 pm

utk MH mmg kena buatla...sebab kalau tak mampu merubah dgn tangan dan lisan, ubah dgn hati dulu...

macam saya ni, mmg tak leh buat laa..

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Hukum syari'at berjabat salam selepas selesai shalat

Post by Solah on Thu May 16, 2013 6:55 am

Salam dalam masjid ni dah jadi budaya orang Melayu, kalau dekat luar masjid tak nak pulak salam dengan orang tak kenal.... Entah laa

Tapi saya rasa budaya bersalam-salam ni dapat jugakla rapatkan silaratulrahim (at least kenal la sikit2) dengan jemaah masjid/surau, kalau tak macam budaya nafsi-nafsi pulak. Datang masjid, solat jemaah, pastu ciao. Langsung tak kenal orang-orang lain.... camna tu?

Solah
AHLI
AHLI

Posts : 114
Points : 187
Join date : 07/01/2012
Age : 34
Location : Penang

Back to top Go down

Re: Hukum syari'at berjabat salam selepas selesai shalat

Post by thtl on Thu May 16, 2013 7:31 am

sapa yg rasa ada manfaat, silakan, cuma dalam sunnah-bid'ah, sesuatu yg dilakukan secara tekun dan berterusan yg tidak datang dari amalan para salaf, maka ia tertolak. Yang penting ia tidak berlaku di mesjidil Haram dan mesjid Nabawi...itulah benchmark kita.

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Hukum syari'at berjabat salam selepas selesai shalat

Post by abu_firdaus on Thu May 16, 2013 8:51 am

buat la sekali-sekala sekadar nak mengekalkan silaturrahim. nanti ada org ingat kita sombong. takyah ikut baca selawat ramai2.

abu_firdaus
AHLI
AHLI

Posts : 688
Points : 712
Join date : 19/05/2012
Location : bdr baru bangi

Back to top Go down

Re: Hukum syari'at berjabat salam selepas selesai shalat

Post by thtl on Thu May 16, 2013 1:24 pm

para salaf dulu solat dan tawaf dalam mesjidil Haram yg penuh dgn tokkong dan berhala...apa yg tak boleh ubah anda kena hidup dengannya...maka apalah sangat kalau kita nak banding dgn berhala dalam mesjid kat Mekah jika masyarakat kita amalkan salam jama'iy, zikir jama'iy dan do'a jama'iy dalam mesjid...

Rule: apa yg x boleh diubah, dibiarkan dulu dan fokus kpd apa yg boleh diubah..

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Hukum syari'at berjabat salam selepas selesai shalat

Post by Mohamad hafiz on Thu May 16, 2013 3:28 pm

thtl wrote:para salaf dulu solat dan tawaf dalam mesjidil Haram yg penuh dgn tokkong dan berhala...apa yg tak boleh ubah anda kena hidup dengannya...maka apalah sangat kalau kita nak banding dgn berhala dalam mesjid kat Mekah jika masyarakat kita amalkan salam jama'iy, zikir jama'iy dan do'a jama'iy dalam mesjid...

Rule: apa yg x boleh diubah, dibiarkan dulu dan fokus kpd apa yg boleh diubah..

Now I know Smile Like

_________________
"Memberi contoh dengan perbuatan adalah lebih baik daripada memberi contoh dengan perkataan." ~ Al-Ghazali

Mohamad hafiz
AHLI
AHLI

Posts : 867
Points : 1201
Join date : 23/01/2013
Age : 21
Location : Mukah

http://bloginformasiterkini.blogspot.com/

Back to top Go down

Re: Hukum syari'at berjabat salam selepas selesai shalat

Post by Sponsored content Today at 12:50 am


Sponsored content


Back to top Go down

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum