majlis tahlilan arwah

View previous topic View next topic Go down

majlis tahlilan arwah

Post by abu_aisyah on Thu Feb 06, 2014 2:13 pm

topik dari link: Mendapat tugasan Maulidur Rasul.

soalan:

sitisu wrote:
kenapa tahlil tak boleh? adakah ia haram dilakukan?

_________________
www.facebook.com/syafiqabuhasan

abu_aisyah
AHLI SETIA
AHLI SETIA

Posts : 762
Points : 978
Join date : 03/06/2012
Age : 30
Location : bandar baru bangi, bandar tun razak

http://www.facebook.com/eveekids

Back to top Go down

Re: majlis tahlilan arwah

Post by abu_aisyah on Thu Feb 06, 2014 2:13 pm

thtl wrote:Tahlil ialah berzikir "La ilaha illaLlah"...ia bagus.
yang dimaksudkan ialah tahlilan arwah atau selamatan arwah. Ini adalah tradisi dari Hindu dan Buddha atau dari Jember Indo. Dalam agama Hindu, Buddha dan Jembr, ruh si mati akan murka jika familinya tidak menjamu, menyemblih haiwan dan membaca mantra utk keselamatannya. sebab tu ia dinamakan selamatan arwah. Berkumpul di rumah si mati dan mengadakan upacara tahlilan arwah itu dilarang keras oleh semua mazhab dan Imam, khususnya pada seminggu selepas kematian kerana famili si mayyit masih kesibukan, terkejut dan kesedihan.
Manakala tahlil scara peribadi selepas solat adalah digalakkan. WA

_________________
www.facebook.com/syafiqabuhasan

abu_aisyah
AHLI SETIA
AHLI SETIA

Posts : 762
Points : 978
Join date : 03/06/2012
Age : 30
Location : bandar baru bangi, bandar tun razak

http://www.facebook.com/eveekids

Back to top Go down

Re: majlis tahlilan arwah

Post by abu_aisyah on Thu Feb 06, 2014 2:14 pm

sitisu wrote:oo..gitu ke? walaupun kita buat tahlil arwah tu dengan niat nak sedekahkan bacaan al-quran kpd arwah? tp bukankah majlis tu ada bacaan zikir dan ayat quran.. bukan kita menyeru semangat roh arwah.
boleh jelaskan lagi?

_________________
www.facebook.com/syafiqabuhasan

abu_aisyah
AHLI SETIA
AHLI SETIA

Posts : 762
Points : 978
Join date : 03/06/2012
Age : 30
Location : bandar baru bangi, bandar tun razak

http://www.facebook.com/eveekids

Back to top Go down

Re: majlis tahlilan arwah

Post by abu_aisyah on Thu Feb 06, 2014 2:14 pm

thtl wrote:1. Kemelut apa tugas org hidup kpd si mati telah diperdebatkan ratusan tahun di nusantara, hingga lahirlah faham kaum muda dan kaum tua, dan akhirnya kaum tua menang dan kekallah tahlilan arwah ni sebagai warisan budaya melayu di nusantara.

2. Yang jelas, di tanah arab ia tak dilakukan, begitu juga zaman 300 tahun pertama zaman keemasan Islam org tak pernah buat, jamuan dan tahlilan arwah.

3. Sapa yg buat, itu adalah petanda dia mengamalkan amalan warisan melayu tua, sapa yg tinggalkan telah meneruskan sunnah Muhammad saw.

maka, itulah yg muktamad, sapa yg buat, ikut sunnah melayu dan sapa yg tinggalkan, dia hidupkan sunnah Muhammad.
cara yg betul nak buat kebajikan kpd si mati, kena selusuri fiqh dan ahkam al-janaiz dalam Islam, tak boleh kita ikuti amalan tok nenek kita, sebab mereka ikut hanya dgn sangkaan sahaja

_________________
www.facebook.com/syafiqabuhasan

abu_aisyah
AHLI SETIA
AHLI SETIA

Posts : 762
Points : 978
Join date : 03/06/2012
Age : 30
Location : bandar baru bangi, bandar tun razak

http://www.facebook.com/eveekids

Back to top Go down

Re: majlis tahlilan arwah

Post by sitisu on Fri Feb 07, 2014 3:53 am

abu_aisyah wrote:
thtl wrote:1. Kemelut apa tugas org hidup kpd si mati telah diperdebatkan ratusan tahun di nusantara, hingga lahirlah faham kaum muda dan kaum tua, dan akhirnya kaum tua menang dan kekallah tahlilan arwah ni sebagai warisan budaya melayu di nusantara.

2. Yang jelas, di tanah arab ia tak dilakukan, begitu juga zaman 300 tahun pertama zaman keemasan Islam org tak pernah buat, jamuan dan tahlilan arwah.

3. Sapa yg buat, itu adalah petanda dia mengamalkan amalan warisan melayu tua, sapa yg tinggalkan telah meneruskan sunnah Muhammad saw.

maka, itulah yg muktamad, sapa yg buat, ikut sunnah melayu dan sapa yg tinggalkan, dia hidupkan sunnah Muhammad.
cara yg betul nak buat kebajikan kpd si mati, kena selusuri fiqh dan ahkam al-janaiz dalam Islam, tak boleh kita ikuti amalan tok nenek kita, sebab mereka ikut hanya dgn sangkaan sahaja


jadi, selepas selesaikan urusan yang wajib bagi jenazah, hutang,wasiat, urusan pengebumian,dan faraid kira dah tak perlu buat apa lah? macam janggal je Suspect

adakah ia jatuh dalam kategori haram bagi yang buat majlis tahlil?

sitisu
AHLI
AHLI

Posts : 191
Points : 305
Join date : 04/12/2013

Back to top Go down

Re: majlis tahlilan arwah

Post by abu_firdaus on Fri Feb 07, 2014 6:48 am

sitisu wrote:
jadi, selepas selesaikan urusan yang wajib bagi jenazah, hutang,wasiat, urusan pengebumian,dan faraid kira dah tak perlu buat apa lah? macam janggal je Suspect

adakah ia jatuh dalam kategori haram bagi yang buat majlis tahlil?
perasaan janggal itulah mainan syaitan. kalau kita malu2 nak ikut sunnah dan lebih biasa nak ikut amalan budaya melayu, maknanya syaitan dah berjaya menghasut kita.

abu_firdaus
AHLI
AHLI

Posts : 688
Points : 712
Join date : 19/05/2012
Location : bdr baru bangi

Back to top Go down

Re: majlis tahlilan arwah

Post by sitisu on Fri Feb 07, 2014 8:03 am

ohh..gitu.
habis kalo kita dijemput datang macamana? nak pulak yang jemput memang ahli keluarga rapat ( adik beradik/ datuk/ nenek/ etc ) tak pergi karang..jadi gaduh pulak..

sitisu
AHLI
AHLI

Posts : 191
Points : 305
Join date : 04/12/2013

Back to top Go down

Re: majlis tahlilan arwah

Post by thtl on Fri Feb 07, 2014 9:54 am

1. Ulasan merasa janggal atau gharib bila meninggalkan tahlilan arwah.
Ini bertepatan dgn maksud hadith:
" Islam akan kembali janggal sebagaimana ia datang dulu pun dalam keadaaan janggal. Maka beruntunglah org yg mengamalkan (sunnah) ketika Islam janggal." HR Muslim

2. hukum mengadakan tahlilan arwah.
Ia dikatakan sbg bid'ah, istilah lain dari haram. Bid'ah ni lebih besar bahayanya kerana org yg melakukannya tidak tahu ia suatu kesalahan berbanding dgn yg haram, di mana org tahu ia haram. Bid'ah adalah suatu hukum yg tersendiri.

3. Jika anda dijemput.
Jika dijemput datang ajala...ia adalah selemah-lemah iman. Kerana bid'ah dan mungkar hendaklah diubah dgn kuasa, jika tidak mampu (dgn kuasa) dgn lisan dan jika tidak mampu bencilah dgn hati. itulah iman yg paling lemah.


thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: majlis tahlilan arwah

Post by abu_firdaus on Fri Feb 07, 2014 10:20 am

sy pun begitu. kalau terpaksa dtg sy akan dtg tp sy tak turut serta dlm pembacaan tahlil. mungkin duduk di luar atau kalau no choice dipanggil duduk sekali, sy duduk diam2 saja. anggaplah kita meraikan tuan rumah, bukan meraikan majlis tahlilan. contohnya dlm bulan ramadan tiap2 minggu ada majlis tahlil di surau antara solat tarawih, sy akan duduk jauh2.

abu_firdaus
AHLI
AHLI

Posts : 688
Points : 712
Join date : 19/05/2012
Location : bdr baru bangi

Back to top Go down

Re: majlis tahlilan arwah

Post by thtl on Fri Feb 07, 2014 2:22 pm

Ya begitula, kita cuma tak anjurkan, tak galakkan.
Kalau terpaksa hadir kerana keluarga atau kawan karib, datangla...
sebab masyarakat kita ni susah juga, kalau kita ketara sangat kata bid'ah, depa cop "wahabi". Bila dah kena cop "wahabi" maka susahlah dibuatnya..he3.
*FYI: ianya bukan wahabiah, tapi Imam Syafi'iy pun larang keras.

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: majlis tahlilan arwah

Post by sitisu on Tue Feb 11, 2014 4:47 am

oohh okkk.
tpi boleh tak kita makan makanan yang dihidangkan kalu dah dtg? kira subhah juga ke rezeki tu?

sitisu
AHLI
AHLI

Posts : 191
Points : 305
Join date : 04/12/2013

Back to top Go down

Re: majlis tahlilan arwah

Post by abu_firdaus on Tue Feb 11, 2014 6:30 am

kita kena faham perkara bid'ah itu ialah bacaan tahlil. menjamu makanan bukan perkara bid'ah.

abu_firdaus
AHLI
AHLI

Posts : 688
Points : 712
Join date : 19/05/2012
Location : bdr baru bangi

Back to top Go down

Re: majlis tahlilan arwah

Post by sitisu on Tue Feb 11, 2014 7:06 am

bagaimana pula yang kata tak boleh makan kalu ada buat tahlil? sebab katanya duit arwah? nnt mkn harta anak yatim. dosa besar.
satahu saya klu duit tu dari anak2 si mati yang dah bekerja boleh jee.

sitisu
AHLI
AHLI

Posts : 191
Points : 305
Join date : 04/12/2013

Back to top Go down

Re: majlis tahlilan arwah

Post by abu_firdaus on Tue Feb 11, 2014 7:23 am

jika betul duit itu diambil dari duit arwah yg belum lagi di asingkan menurut tuntutan syarak (hutang, pusaka..) memang haram la ke atas mereka yg diamanahkan atas duit itu untuk membelanjakan utk perkara lain termasuk menjamu makanan. tapi macamana org lain nak tau? kita tak boleh menghukum atas perkara yg kita tak tahu. haramnya adalah ke atas orang yg diamanahkan duit tersebut, bukannya haram ke atas org yg memakan hidangan. Allahua'lam

anyway, sy masih berpegang kpd lebih baik elak dari menghadiri majlis seperti ini melainkan atas sebab terpaksa.

abu_firdaus
AHLI
AHLI

Posts : 688
Points : 712
Join date : 19/05/2012
Location : bdr baru bangi

Back to top Go down

Re: majlis tahlilan arwah

Post by thtl on Tue Feb 11, 2014 7:29 am

itulah sebab tahlilan arwah ni dilarang keras oleh para ulama' mujtahidin muhaqqiqin tapi digalakkan oleh ulama' cari makan free..ha3

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: majlis tahlilan arwah

Post by Sponsored content Today at 9:07 pm


Sponsored content


Back to top Go down

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum