bolehka baiah ini macam?

Page 1 of 2 1, 2  Next

View previous topic View next topic Go down

bolehka baiah ini macam?

Post by yat on Mon Jan 16, 2012 3:27 pm

http://bm.harakahdaily.net/index.php/berita-utama/6980-1160-pemimpin-pas-lafaz-ikrar-baiah-hari-ini

Bai'at Bid'ah Yang Dilakukan Oleh Jamaah Islam

Al-’Allamah Al-Albani rahimahullahu berkata: “Adapun bai’at yang dilakukan satu kelompok bagi seseorang terhadap pemimpinnya, atau satu jamaah kepada pemimpinnya, dan yang semisalnya, pada hakikatnya termasuk bid’ah yang baru muncul pada masa kini. Tidak diragukan lagi bahwa ini dapat menimbulkan berbagai fitnah yang sangat banyak di kalangan kaum muslimin.” (Silsilah Al-Huda wan Nur, kaset no. 288)

Asy-Syaikh Ibnu Utsaimin rahimahullahu berkata pula:“Bai’at yang terdapat pada jamaah-jamaah merupakan bai’at yang ganjil dan mungkar. Di dalamnya terkandung makna bahwa seseorang menjadikan untuk dirinya dua imam dan dua penguasa, (pertama) imam tertinggi yang merupakan imam yang menguasai seluruh negeri, dan (kedua) imam yang dibai’atnya. Juga akan menjurus kepada kejahatan, dengan keluar dari ketaatan kepada para penguasa, yang dapat menyebabkan pertumpahan darah dan musnahnya harta benda, yang tidak ada yang mengetahuinya kecuali Allah Subhanahu wa Ta’ala.” (Silsilah Liqa’ Al-Bab Al-Maftuh, kaset no. 6, side B)
avatar
yat
Moderator
Moderator

Posts : 899
Points : 1144
Join date : 05/12/2011

Back to top Go down

Re: bolehka baiah ini macam?

Post by thtl on Mon Jan 16, 2012 4:53 pm

kalau dalam Brotherhood, bai`ah tu adalah Bai`ah nak buat kerja dakwah, misalnya 10 Rukun Bai`ah..mula dgn Rukun Faham dan diakhiri dgn rukun ke 10, Thiqah. Ia macam AkuJanji aje..
avatar
thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: bolehka baiah ini macam?

Post by Ad-Dien on Mon Jan 16, 2012 8:54 pm

thtl wrote:kalau dalam Brotherhood, bai`ah tu adalah Bai`ah nak buat kerja dakwah, misalnya 10 Rukun Bai`ah..mula dgn Rukun Faham dan diakhiri dgn rukun ke 10, Thiqah. Ia macam AkuJanji aje..

jadi yg dalam brotherhood ni tak bidaah ke????

_________________
عقيدة السلف اصحاب الحديث

Fb: Ad-Dien
avatar
Ad-Dien
Admin
Admin

Posts : 3862
Points : 4184
Join date : 24/11/2011
Age : 26
Location : al-Kardawi

http://addienblog.blogspot.com

Back to top Go down

Re: bolehka baiah ini macam?

Post by thtl on Mon Jan 16, 2012 9:10 pm

mana pulak bid`ah, sebab ada contoh: Bai'ah aqobah syughra, bai'ah aqobah kubra dan baiah Ridhwan
avatar
thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: bolehka baiah ini macam?

Post by Ad-Dien on Tue Jan 17, 2012 9:32 am

thtl wrote:mana pulak bid`ah, sebab ada contoh: Bai'ah aqobah syughra, bai'ah aqobah kubra dan baiah Ridhwan

apa beza antara kedua baiah tu ye?? saya rasa sy dulu yang satu tu... Smile

_________________
عقيدة السلف اصحاب الحديث

Fb: Ad-Dien
avatar
Ad-Dien
Admin
Admin

Posts : 3862
Points : 4184
Join date : 24/11/2011
Age : 26
Location : al-Kardawi

http://addienblog.blogspot.com

Back to top Go down

Re: bolehka baiah ini macam?

Post by yat on Tue Jan 17, 2012 9:43 pm

camana baiah talak 3 PAS lak?



pengakuan dari adun pas sendiri:



ps: baiah ni bena berat....
avatar
yat
Moderator
Moderator

Posts : 899
Points : 1144
Join date : 05/12/2011

Back to top Go down

Re: bolehka baiah ini macam?

Post by thtl on Wed Jan 18, 2012 12:40 pm

HambaMU:
baiah aaqobah 1: baiah utk melaksanakan ajaran islam
baiah aqibah II: baiah utk membantu Islam dan menyediakan tapak utk hijrah
baiah Ridhwan: baiah utk sehidup semati..

yat:
Bai'ah Talaq tu bai'ah yang ekstrim. menyalahi agama.
avatar
thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: bolehka baiah ini macam?

Post by Ad-Dien on Wed Jan 18, 2012 4:49 pm

thtl wrote:HambaMU:
baiah aaqobah 1: baiah utk melaksanakan ajaran islam
baiah aqibah II: baiah utk membantu Islam dan menyediakan tapak utk hijrah
baiah Ridhwan: baiah utk sehidup semati..

yat:
Bai'ah Talaq tu bai'ah yang ekstrim. menyalahi agama.

saya rasa sy nk 1 dan 3

_________________
عقيدة السلف اصحاب الحديث

Fb: Ad-Dien
avatar
Ad-Dien
Admin
Admin

Posts : 3862
Points : 4184
Join date : 24/11/2011
Age : 26
Location : al-Kardawi

http://addienblog.blogspot.com

Back to top Go down

Re: bolehka baiah ini macam?

Post by kalepensel on Fri Feb 17, 2012 7:21 pm

mcm mane pulak kalau bai'ah untuk masuk silat? bid'ah juga?

kalau bid'ah, sahkah bai'ah tu?
avatar
kalepensel
AHLI
AHLI

Posts : 176
Points : 260
Join date : 30/01/2012
Age : 22
Location : Kota Bharu, Kelantan

Back to top Go down

Re: bolehka baiah ini macam?

Post by thtl on Fri Feb 17, 2012 7:45 pm

bai'ah ni bukan bid'ah. Baiah dilihat kpd untuk apa dan apa content baiah tu...kalau baiah tu utk jaga solat, sentiasa baca AQ, guna persilatan utk tujuan kebenaran, akan hormat guru, hormat ibubapa, tidak sombong dan riak dgn silat, itu bai'ah yg baik.
avatar
thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: bolehka baiah ini macam?

Post by kalepensel on Sat Feb 25, 2012 1:46 pm

nak tanya, adakah bai'ah = sumpah dari segi hukum syarak?
avatar
kalepensel
AHLI
AHLI

Posts : 176
Points : 260
Join date : 30/01/2012
Age : 22
Location : Kota Bharu, Kelantan

Back to top Go down

Re: bolehka baiah ini macam?

Post by thtl on Sat Feb 25, 2012 2:08 pm

hukumnya wajib sebab ada hadith yg jelas, siapa yg mati dalam keadaan tidak berbaiah kpd Imam, maka ia mati jahiliyah. Itu adalah bai`ah kubra, yakni bai`ah dalam Daulah Islam bila ada perlantikan Imam atau amir yg baru.

adapun baiah dalam jamaah atau organisasi adalah harus kerana ia adalah baiah sughra atau baiah kecil utk melakukan ketaaatan. Tidak boleh baiah dalam urusan maksiat kpd Allah. sekian
avatar
thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: bolehka baiah ini macam?

Post by kalepensel on Sat Feb 25, 2012 3:22 pm

thtl wrote:hukumnya wajib sebab ada hadith yg jelas, siapa yg mati dalam keadaan tidak berbaiah kpd Imam, maka ia mati jahiliyah. Itu adalah bai`ah kubra, yakni bai`ah dalam Daulah Islam bila ada perlantikan Imam atau amir yg baru.

adapun baiah dalam jamaah atau organisasi adalah harus kerana ia adalah baiah sughra atau baiah kecil utk melakukan ketaaatan. Tidak boleh baiah dalam urusan maksiat kpd Allah. sekian

kalau kita langgar bai'ah pulak, apa hukumannya?

apa pula rukun bai'ah?
avatar
kalepensel
AHLI
AHLI

Posts : 176
Points : 260
Join date : 30/01/2012
Age : 22
Location : Kota Bharu, Kelantan

Back to top Go down

Re: bolehka baiah ini macam?

Post by thtl on Sat Feb 25, 2012 4:57 pm

kalau bai`ah tu cuma bai`ah dalam jamaah/harakah, tak ada apa-apa, anda cuma akan dipulau oleh jamaah ajelaa..hehehe
Ini kerana sekarang, bai`ah cuma adalah harakah, kumpulan silat dan tareqat je.


rukun bai`ah? lihatlah apa organisasi yg anda sertai..kalau Ikhwan ada 10 rukun bai`ah.
avatar
thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: bolehka baiah ini macam?

Post by kalepensel on Sat Feb 25, 2012 5:42 pm

ok, terima kasih
avatar
kalepensel
AHLI
AHLI

Posts : 176
Points : 260
Join date : 30/01/2012
Age : 22
Location : Kota Bharu, Kelantan

Back to top Go down

Re: bolehka baiah ini macam?

Post by Ad-Dien on Sat Feb 25, 2012 5:48 pm


anda cuma akan dipulau..hehe

sahih jiddan, tanya lah orang yang berpengalaman..hehe


p/s- isu baiah baru-baru ni macam mana? Langgar baiah celaka dunia akhirat? wajarkah? :roll:

_________________
عقيدة السلف اصحاب الحديث

Fb: Ad-Dien
avatar
Ad-Dien
Admin
Admin

Posts : 3862
Points : 4184
Join date : 24/11/2011
Age : 26
Location : al-Kardawi

http://addienblog.blogspot.com

Back to top Go down

Re: bolehka baiah ini macam?

Post by thtl on Sun Feb 26, 2012 4:22 am

tengoklah atas dasar apa u tinggalkan jamaah tsb.kalau tiada unsur khianat, maka tak usah takut...
avatar
thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: bolehka baiah ini macam?

Post by Ad-Dien on Sun Feb 26, 2012 7:30 am

thtl wrote:tengoklah atas dasar apa u tinggalkan jamaah tsb.kalau tiada unsur khianat, maka tak usah takut...

tapi saya rasa tak perlu di war-warkan kepada umum kot tentang baiah tu?
masa ana dulu kami tak dibenarkan sebut perkataan tertentu..apa lagi perkataan baiah..ni siap cakap ancaman dunia akhirat..

rasa macam mengeruhkan persepsi umum pun ada..

_________________
عقيدة السلف اصحاب الحديث

Fb: Ad-Dien
avatar
Ad-Dien
Admin
Admin

Posts : 3862
Points : 4184
Join date : 24/11/2011
Age : 26
Location : al-Kardawi

http://addienblog.blogspot.com

Back to top Go down

Re: bolehka baiah ini macam?

Post by thtl on Sun Feb 26, 2012 8:00 am

tiru macam IM la senang, Rukun Bai'ah tu dicetak dalam kitab..sapa nak jadi IM, itulah bai'ahnya...
avatar
thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: bolehka baiah ini macam?

Post by Ad-Dien on Sun Feb 26, 2012 8:33 am

thtl wrote:tiru macam IM la senang, Rukun Bai'ah tu dicetak dalam kitab..sapa nak jadi IM, itulah bai'ahnya...

betul tu..tak perlu war-warkan kat orang bukan ahli tentang baiah..

hehe...

rukun 10 wa usul 20..hehe

_________________
عقيدة السلف اصحاب الحديث

Fb: Ad-Dien
avatar
Ad-Dien
Admin
Admin

Posts : 3862
Points : 4184
Join date : 24/11/2011
Age : 26
Location : al-Kardawi

http://addienblog.blogspot.com

Back to top Go down

Re: bolehka baiah ini macam?

Post by thtl on Sun Feb 26, 2012 9:14 am

yea btol, PAS dan PKR nak kena ujudkan dulu buku pasal baiah khusus utk ahli depa..
avatar
thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: bolehka baiah ini macam?

Post by Ad-Dien on Sun Feb 26, 2012 11:06 am

thtl wrote:yea btol, PAS dan PKR nak kena ujudkan dulu buku pasal baiah khusus utk ahli depa..

sahabah ikhwah dan akhowat memujuk untuk kembali... menurut ustaz bagaimana?

_________________
عقيدة السلف اصحاب الحديث

Fb: Ad-Dien
avatar
Ad-Dien
Admin
Admin

Posts : 3862
Points : 4184
Join date : 24/11/2011
Age : 26
Location : al-Kardawi

http://addienblog.blogspot.com

Back to top Go down

Re: bolehka baiah ini macam?

Post by thtl on Sun Feb 26, 2012 5:30 pm

mmglah depa pujuk sebab nak guna utk PRU 13. lepas tu depa akan lupakan dien..

anyway, dien kan dah above 21, u must make yer own decision. pandai dan tepat membuat keputusan adalah ciri utama seorang lelaki sejati..
avatar
thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: bolehka baiah ini macam?

Post by Ad-Dien on Sun Feb 26, 2012 8:03 pm

thtl wrote:mmglah depa pujuk sebab nak guna utk PRU 13. lepas tu depa akan lupakan dien..

anyway, dien kan dah above 21, u must make yer own decision. pandai dan tepat membuat keputusan adalah ciri utama seorang lelaki sejati..

hehe...keputusan dibuat dan diyakini tepat setelah ditakdirkan Allah bertemu manhaj ini...mana mungkin saya meninggalkannya...


_________________
عقيدة السلف اصحاب الحديث

Fb: Ad-Dien
avatar
Ad-Dien
Admin
Admin

Posts : 3862
Points : 4184
Join date : 24/11/2011
Age : 26
Location : al-Kardawi

http://addienblog.blogspot.com

Back to top Go down

Re: bolehka baiah ini macam?

Post by thtl on Mon Feb 27, 2012 7:19 am

mmg dah agak dah, pura2 tanya je, sebenarnya jawapan dah ada.. Laughing
avatar
thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: bolehka baiah ini macam?

Post by Sponsored content


Sponsored content


Back to top Go down

Page 1 of 2 1, 2  Next

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum