Kemusykilan mengenai Solat Jamak dan Qasar

Page 2 of 4 Previous  1, 2, 3, 4  Next

View previous topic View next topic Go down

Kemusykilan mengenai Solat Jamak dan Qasar

Post by osh_in_islam on Sat Jun 02, 2012 9:48 am

First topic message reminder :

Salam,

Disebabkan saya on mobile, susah nak buat search archive afn 1.0, saya nak tanya tentang solat qasar dan jamak.

Situasinya

Saya bermaustatin di Bintulu dan isteri saya mengajar di Mukah (220km) dari Bintulu. Saya pasti yang saya tak boleh jamak dan qasar bila sampai di Mukah <- Betul kan? (Ulang alik pada hujung minggu)
Persoalan saya sekiranya saya ke rumah Mentua di sarikei (300 km dari Bintulu) bolehkah saya meruksahkan solat saya dan juga di Kuching (kampung asal saya) jauhnya 600 kmk dr bintulu.

Terima kasih didahulukan

osh_in_islam
AHLI
AHLI

Posts : 40
Points : 68
Join date : 27/02/2012

Back to top Go down


Re: Kemusykilan mengenai Solat Jamak dan Qasar

Post by abu_firdaus on Fri Jul 06, 2012 9:54 am

ok sheikh. sy dgr & taat Smile

abu_firdaus
AHLI
AHLI

Posts : 688
Join date : 19/05/2012

Back to top Go down

Re: Kemusykilan mengenai Solat Jamak dan Qasar

Post by NAZ on Mon Jul 09, 2012 7:52 am

thtl wrote:NAZ,
Saya berbeda pendapat dgn abu_firdaus, sebab ia berbeda dari segi interpretasi.

Naz boleh jamak-qasar di pejabat:

1. Niat safar di kira dari rumah utk hari perjalanan. bila melepasi taman perumahan Naz, maka musafir sudah dikira.

2. Singgah di ofis, maksudnya naz sudah dalam musafir dan sudah melepasi mukim (kediaman)

NIAT amat penting utk merubah kedudukan yg disebutkan oleh abu_firdaus. Unless naz niat safar bermula dari ofis. maka apa yg abu cakap adalah valid. Tapi kalau naz dah niat dari rumah, maka di ofis status anda adalah musafir yg sudah melepasi mukimnya.

sekian
TQ

NAZ
Muslimah
Muslimah

Posts : 215
Join date : 26/11/2011

Back to top Go down

Re: Kemusykilan mengenai Solat Jamak dan Qasar

Post by abu_aisyah on Wed Sep 05, 2012 6:19 am

adakah dibolehkan jama n qasar begini?:

ali berusafir lalu berhenti disebuah masjid dan dia dapati jemaah sedang solat isya'.lalu dia mengikuit jemaah tersebut dengan melakukan (niat ali) solat maghrib.sehingga imam cukup 3 rakaat dan hendak bangkit utk rakaat ke 4,ali mufaraqah dan bertahiyat akhir utk menghabiskan solat maghribnya.setelah memberi salam,ali bangun semula dan mengikut imam yg sama utk qasar isyak.

abu_aisyah
AHLI SETIA
AHLI SETIA

Posts : 762
Join date : 03/06/2012

http://www.facebook.com/eveekids

Back to top Go down

Re: Kemusykilan mengenai Solat Jamak dan Qasar

Post by Ahmad Shamil on Wed Sep 05, 2012 8:11 am

bismillahirrahmanirrahim

Masalah musafir solat di belakang imam yg bermukim

1. musafir sempat mengikuti 3 atau 4 rakaat bersama imam
- wajib menyempurnakan solat bersama imam
- dalil: umum hadis:(sesungguhnya dijadikan imam itu untuk diikuti, maka jangan kamu bercanggah dengannya…)
- Hadis musa bin salamah: aku bertanya ibnu abbas, mcm mana aku nak solat di mekah sekiranya aku solat tak solat dgn imam? Ibnu abbas jawab : (solat 2 rakaat, sunnah Abi Al-Qasim s.a.w.)- rwyt muslim
Dlm riwayat yg lain, (kami sekiranya berada bersama2 kamu semua kami solat 4 rakaat, bila kami balik ke tmpt kami kami solat 2 rakaat?) jawabnya: "begitulah sunnah abi al-qasim s.a.w.)-ahmad, ibnu khuzaimah, al-baihaqi
- ibnu umar ketika bermukim di mekah 10 hari beliau menqasarkan solat, kecuali jika beliau solat bersama org ramai.(rwyt Malik dan abd razaq)

Hanya ibnu hazm bersendirian dlm pendapat selain ini,

2. musafir sempat ikut 2 rakaat bersama imam
Jumhur: kena sempurnakan solat, x dikira qasar dgn dua rakaat ini.
Dalil: hadis2 di atas
- ibnu umar pernah ditanya, seorg musafir sempat solat 2 rakaat bersama imam, cukupkah dua rakaat tu bgnya atau dia kena tambah? Ibnu umar ketawa dan suruh solat seperti mana solat mereka (org yg bermukim)-baihaqi

ishaq, towus, as-sya'bi, ibn hazm: memadai 2 rakaat itu bg mereka.
tarjih abu malik kamal: mazhab shbt lbh utama utk diikuti

3. musafir yg hanya sempat ikut kurang dr 1 rakaat.
- jumhur : sempurnakan sprt solat imam
- al-hasan, nakhaie, zuhri,qatadah dan malik= boleh solat qasar
- dalil: (sesiapa yg dpt 1 rakaat drp solat, dia tlh dpt solat). Sedangkan org dlm masalah ini x dpt hukum jemaah pun (kurang dr 1 rakaat). Jd dia boleh buat ikut sendiri.
- solat jumaat, siapa yg x dpt satu rakaat kena sempurnakan sbg solat zuhur. Dikira solat yg berlainan.

Sumber: soheh fiqh sunnah, 488-489

harap dpt membantu Smile

_________________
http://kembara-journey.blogspot.com
http://epetscorner.blogspot.com

Jihad tanpa didasari ilmu pengetahuan ibarat pedang tanpa gagang, bisa melukai (Kiai Haji Ahmad Dahlan r.h.m)

Ahmad Shamil
Admin
Admin

Posts : 929
Points : 1226
Join date : 24/11/2011
Age : 31
Location : Raub, Pahang

http://kembara-journey.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Kemusykilan mengenai Solat Jamak dan Qasar

Post by abu_aisyah on Wed Sep 05, 2012 8:41 am

jazakallahu khairan.

eh,tak cukup la ustaz.soalan masih tak terjawab. KohKohKoh KohKohKoh

ps:lama tak online.assalamualaikum! Smile

_________________
www.facebook.com/syafiqabuhasan

abu_aisyah
AHLI SETIA
AHLI SETIA

Posts : 762
Points : 978
Join date : 03/06/2012
Age : 30
Location : bandar baru bangi, bandar tun razak

http://www.facebook.com/eveekids

Back to top Go down

Re: Kemusykilan mengenai Solat Jamak dan Qasar

Post by Ahmad Shamil on Wed Sep 05, 2012 10:58 am

walaikumussalam warohmatullahi wabarokatuh ya akhi al-mahbub
wa iyyaaaka wa antum ahlul jazaa' insya Allah

ringkasnya panduan yg shbt beri, kalau kita ikut solat berjemaah ikut le rakaat diorang...kalau nak solat qasar, qasar ler sorang-sorang.. Surprised

kalau x cukup lagi kita tunggu ustaz2 lain jawab ler ek KohKohKoh

x sempat nak online sebab ikut enta beraya Laughing

_________________
http://kembara-journey.blogspot.com
http://epetscorner.blogspot.com

Jihad tanpa didasari ilmu pengetahuan ibarat pedang tanpa gagang, bisa melukai (Kiai Haji Ahmad Dahlan r.h.m)

Ahmad Shamil
Admin
Admin

Posts : 929
Points : 1226
Join date : 24/11/2011
Age : 31
Location : Raub, Pahang

http://kembara-journey.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Kemusykilan mengenai Solat Jamak dan Qasar

Post by Ad-Dien on Wed Sep 05, 2012 7:49 pm

Ahmad Shamil wrote:walaikumussalam warohmatullahi wabarokatuh ya akhi al-mahbub
wa iyyaaaka wa antum ahlul jazaa' insya Allah

ringkasnya panduan yg shbt beri, kalau kita ikut solat berjemaah ikut le rakaat diorang...kalau nak solat qasar, qasar ler sorang-sorang.. Surprised

kalau x cukup lagi kita tunggu ustaz2 lain jawab ler ek KohKohKoh

x sempat nak online sebab ikut enta beraya Laughing

tak ajak saye punnn... Smile
selamat beraya dan berukhuwwah fillah

_________________
عقيدة السلف اصحاب الحديث

Fb: Ad-Dien

Ad-Dien
Admin
Admin

Posts : 3862
Points : 4184
Join date : 24/11/2011
Age : 26
Location : al-Kardawi

http://addienblog.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Kemusykilan mengenai Solat Jamak dan Qasar

Post by NAZ on Wed Sep 12, 2012 8:15 am

Salam,

Dari Lumut jam 2.30pm
Lakukan jamak taqdim (Zohor & Asar).

Sampai Kuala Lumpur jam 5.45pm
Solat Asar sempurna dan qadha solat Zohor.

Boleh tolong. Betul ka cara tu?

Terima kasih.

_________________
نورعينى احمد
:heart:

NAZ
Muslimah
Muslimah

Posts : 215
Points : 305
Join date : 26/11/2011
Location : De'Cini

Back to top Go down

Re: Kemusykilan mengenai Solat Jamak dan Qasar

Post by abuzaid65 on Wed Sep 12, 2012 9:51 am

Puan Naz,
Dah solat jamak taqdim, maka kenapa nak kena solat Asar penuh dan qadho solat Zohor lagi? Jamak taqdim tadi dah SAH dah.. tak perlu dah..

wallahu a'lam..

abuzaid65
AHLI
AHLI

Posts : 134
Points : 162
Join date : 03/12/2011
Age : 50
Location : Shah Alam, Selangor

Back to top Go down

Re: Kemusykilan mengenai Solat Jamak dan Qasar

Post by NAZ on Wed Sep 12, 2012 11:41 am

Sebab bila sampai rumah baru jam lima lebih...masih lagi dalam waktu Asar dan belum masuk waktu Maghrb.

_________________
نورعينى احمد
:heart:

NAZ
Muslimah
Muslimah

Posts : 215
Points : 305
Join date : 26/11/2011
Location : De'Cini

Back to top Go down

Re: Kemusykilan mengenai Solat Jamak dan Qasar

Post by thtl on Wed Sep 12, 2012 6:27 pm

sbab solat jamak qasar ni hadiah dari Tuhan, maka ambillah, walaupun masih ada waktu lagi bila sampai rumah.

dulu perjalanan dgn Unta, maka mmg depa benar2 rasa sbg hadiah Tuhan, manakala kita hidup di zaman kereta dan kapalterbang, rasa macam tak selesa nak buat solat jamak-qasar.

yg sahih: ambil ajelah hadiah Tuhan tu

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Kemusykilan mengenai Solat Jamak dan Qasar

Post by abuzaid65 on Thu Sep 13, 2012 4:40 am

Pak syeikh,
bagaimana pula jika kita sampai masa tu masih ada waktu Zohor?

abuzaid65
AHLI
AHLI

Posts : 134
Points : 162
Join date : 03/12/2011
Age : 50
Location : Shah Alam, Selangor

Back to top Go down

Re: Kemusykilan mengenai Solat Jamak dan Qasar

Post by abu_aisyah on Thu Sep 13, 2012 4:42 am

Salam,

Dari Lumut jam 2.30pm
Lakukan jamak taqdim (Zohor & Asar).

Sampai Kuala Lumpur jam 5.45pm
Solat Asar sempurna dan qadha solat Zohor.

Boleh tolong. Betul ka cara tu?

Terima kasih.

-tak perlu qadak solat zuhur.
-klu nak solat asar sempurna, tu sunat sahaja.slalunya bagi lelaki,mungkin rumah belakang surau,nak dapatkan pahala jemaah,dia join solat asar ru sekali.atau die dah sampai kawasan rumah,nak solat sunat di masjid...lalu org sembahyang asar jemaah.die pun ikut tp bukan sbb yg macam kak N maksudkan.

betulkan begini?

_________________
www.facebook.com/syafiqabuhasan

abu_aisyah
AHLI SETIA
AHLI SETIA

Posts : 762
Points : 978
Join date : 03/06/2012
Age : 30
Location : bandar baru bangi, bandar tun razak

http://www.facebook.com/eveekids

Back to top Go down

Re: Kemusykilan mengenai Solat Jamak dan Qasar

Post by abu_aisyah on Thu Sep 13, 2012 6:31 am

abu_aisyah wrote:adakah dibolehkan jama n qasar begini?:

ali berusafir lalu berhenti disebuah masjid dan dia dapati jemaah sedang solat isya'.lalu dia mengikuit jemaah tersebut dengan melakukan (niat ali) solat maghrib.sehingga imam cukup 3 rakaat dan hendak bangkit utk rakaat ke 4,ali mufaraqah dan bertahiyat akhir utk menghabiskan solat maghribnya.setelah memberi salam,ali bangun semula dan mengikut imam yg sama utk qasar isyak.

kenpa perbuatan ni tidak boleh.yg ana tahu,klu org tu nak ikut imam dan dia berniat solat fardhu lain...dibolehkan.tidak sama ker?

_________________
www.facebook.com/syafiqabuhasan

abu_aisyah
AHLI SETIA
AHLI SETIA

Posts : 762
Points : 978
Join date : 03/06/2012
Age : 30
Location : bandar baru bangi, bandar tun razak

http://www.facebook.com/eveekids

Back to top Go down

Re: Kemusykilan mengenai Solat Jamak dan Qasar

Post by abu_aisyah on Thu Sep 13, 2012 6:31 am

abu_aisyah wrote:adakah dibolehkan jama n qasar begini?:

ali berusafir lalu berhenti disebuah masjid dan dia dapati jemaah sedang solat isya'.lalu dia mengikuit jemaah tersebut dengan melakukan (niat ali) solat maghrib.sehingga imam cukup 3 rakaat dan hendak bangkit utk rakaat ke 4,ali mufaraqah dan bertahiyat akhir utk menghabiskan solat maghribnya.setelah memberi salam,ali bangun semula dan mengikut imam yg sama utk qasar isyak.

kenpa perbuatan ni tidak boleh?yg ana tahu,klu org tu nak ikut imam dan dia berniat solat fardhu lain...dibolehkan.tidak sama ker?

_________________
www.facebook.com/syafiqabuhasan

abu_aisyah
AHLI SETIA
AHLI SETIA

Posts : 762
Points : 978
Join date : 03/06/2012
Age : 30
Location : bandar baru bangi, bandar tun razak

http://www.facebook.com/eveekids

Back to top Go down

Re: Kemusykilan mengenai Solat Jamak dan Qasar

Post by thtl on Thu Sep 13, 2012 6:45 am

dr segi teknikal boleh, tapi ia bid'ah sebab tak ada salaf yg buat camtu

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Kemusykilan mengenai Solat Jamak dan Qasar

Post by abu_aisyah on Fri Sep 14, 2012 5:51 am

thtl wrote:NAZ,
Saya berbeda pendapat dgn abu_firdaus, sebab ia berbeda dari segi interpretasi.

Naz boleh jamak-qasar di pejabat:

1. Niat safar di kira dari rumah utk hari perjalanan. bila melepasi taman perumahan Naz, maka musafir sudah dikira.

2. Singgah di ofis, maksudnya naz sudah dalam musafir dan sudah melepasi mukim (kediaman)

NIAT amat penting utk merubah kedudukan yg disebutkan oleh abu_firdaus. Unless naz niat safar bermula dari ofis. maka apa yg abu cakap adalah valid. Tapi kalau naz dah niat dari rumah, maka di ofis status anda adalah musafir yg sudah melepasi mukimnya.

sekian

yg nilah dulu ana rasa pelik masa di perlis dulu.
ana training silat di dewan islah perlis.masa tu selalu tengok kawan2 dan guru/coach biler solat diorg jamak qasar.sedangkan rumah mereka dipadang besar ke berseri (ana tak ingat).tak lah jauh sangat ke arau.tp mereka lakukan sedemikian.
dan masa tu ana pun tak ambil port mengenai pengajian agama.jadi ana anggap,"oh,wahabi camni".hehehe

dan ape yg thtl cakap mengenai keluar umah ke ofis dikira musafir tu adalh baharu bagi ana.nak kene cari info lagi nih.

_________________
www.facebook.com/syafiqabuhasan

abu_aisyah
AHLI SETIA
AHLI SETIA

Posts : 762
Points : 978
Join date : 03/06/2012
Age : 30
Location : bandar baru bangi, bandar tun razak

http://www.facebook.com/eveekids

Back to top Go down

Re: Kemusykilan mengenai Solat Jamak dan Qasar

Post by thtl on Sun Sep 16, 2012 6:12 pm

1.jika org peghlih jamak-qasr dari pdg besar ke beseri atau arau, itu mmg valid sebab org perlis tak guna KM sebagaimana pendapat madzhab (48 batu hashimiah).

2. kes Naz pulak, menyentuh isu kat mana nak mula solat jama'-qasar tu. Maka hukum asal ialah dari mukim beliau bukan pejabat. Pada hari itu, beliau berada di ofis sbg musafir

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Kemusykilan mengenai Solat Jamak dan Qasar

Post by abu_aisyah on Mon Sep 17, 2012 10:25 am

1.jika disebuah RnR,ada beberapa kumpulan (lebih dari satu) yg bersolat jemaah,yg mana kita hendak pilih?apa hukum buat jemaah lebih dari satu nih?

2.bagaimana situasi thtl di jazaN-malaysia?sheikh boleh buat qasar sentiasa dijazan?

3.kes kak NAz tu; ana baru tahu yg jarak tidak dikira,tetapi biler keluar dari mukim dah dikira.

_________________
www.facebook.com/syafiqabuhasan

abu_aisyah
AHLI SETIA
AHLI SETIA

Posts : 762
Points : 978
Join date : 03/06/2012
Age : 30
Location : bandar baru bangi, bandar tun razak

http://www.facebook.com/eveekids

Back to top Go down

Re: Kemusykilan mengenai Solat Jamak dan Qasar

Post by Ahmad Shamil on Mon Sep 17, 2012 12:32 pm

abu_aisyah wrote:1.jika disebuah RnR,ada beberapa kumpulan (lebih dari satu) yg bersolat jemaah,yg mana kita hendak pilih?apa hukum buat jemaah lebih dari satu nih?


1. pilih la mana satu jemaah yg enta rasa terbaeek..
larangan untuk membuat jamaah kedua ni dipraktikkan di masjid2 yg ada imam tetap..adapun tempat persinggahan seperti R&R tidak mengapa banyak jamaah

wallahu'a'lam

_________________
http://kembara-journey.blogspot.com
http://epetscorner.blogspot.com

Jihad tanpa didasari ilmu pengetahuan ibarat pedang tanpa gagang, bisa melukai (Kiai Haji Ahmad Dahlan r.h.m)

Ahmad Shamil
Admin
Admin

Posts : 929
Points : 1226
Join date : 24/11/2011
Age : 31
Location : Raub, Pahang

http://kembara-journey.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Kemusykilan mengenai Solat Jamak dan Qasar

Post by thtl on Mon Sep 17, 2012 3:05 pm

2. boleh qasar di jizan kerana ana tidak ada niat utk menetap di sini. sebahagian Salaf ada melakukannya walaupun bertahun-tahun (lihat fiqh sunnah, 2:217)

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Kemusykilan mengenai Solat Jamak dan Qasar

Post by abu_aisyah on Tue Sep 18, 2012 11:18 am

thtl wrote:2. boleh qasar di jizan kerana ana tidak ada niat utk menetap di sini. sebahagian Salaf ada melakukannya walaupun bertahun-tahun (lihat fiqh sunnah, 2:217)

tiada istilah,"jika tahu biler akan tamat musafir tu (tahu bile kerja sudah siap)"?ana pernah belajar,klu tak tahu kerja/tujuan kita bermusafir tu akan selsai/berakhir,baru bleh sentiasa qasar.

_________________
www.facebook.com/syafiqabuhasan

abu_aisyah
AHLI SETIA
AHLI SETIA

Posts : 762
Points : 978
Join date : 03/06/2012
Age : 30
Location : bandar baru bangi, bandar tun razak

http://www.facebook.com/eveekids

Back to top Go down

Re: Kemusykilan mengenai Solat Jamak dan Qasar

Post by thtl on Tue Sep 18, 2012 2:58 pm

cuba baca balik fiqh sunnah jilid dua tu

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Kemusykilan mengenai Solat Jamak dan Qasar

Post by abu_aisyah on Tue Sep 18, 2012 8:01 pm

thtl wrote:cuba baca balik fiqh sunnah jilid dua tu

hihihihih..ana ada.ana ada...baik. Smile Smile

_________________
www.facebook.com/syafiqabuhasan

abu_aisyah
AHLI SETIA
AHLI SETIA

Posts : 762
Points : 978
Join date : 03/06/2012
Age : 30
Location : bandar baru bangi, bandar tun razak

http://www.facebook.com/eveekids

Back to top Go down

Re: Kemusykilan mengenai Solat Jamak dan Qasar

Post by haslina on Thu Jan 23, 2014 7:57 pm

Assalam...tuan thtl. Jika Situasinya begini:- saya tinggal di KL, rumah ibu bapa saya di Seremban dan saya ingin ke Johor. Soalannya, boleh ke saya melakukan jama' dan qasar di rumah org tua saya sebelum meneruskan perjalanan ke Johor?

haslina
AHLI
AHLI

Posts : 15
Points : 16
Join date : 30/11/2013

Back to top Go down

Re: Kemusykilan mengenai Solat Jamak dan Qasar

Post by Ahmad Shamil on Fri Jan 24, 2014 5:29 am

boleh lakukan jamak qasar di seremban kerana anda masih dalam musafir menuju ke destinasi anda, Johor.

_________________
http://kembara-journey.blogspot.com
http://epetscorner.blogspot.com

Jihad tanpa didasari ilmu pengetahuan ibarat pedang tanpa gagang, bisa melukai (Kiai Haji Ahmad Dahlan r.h.m)

Ahmad Shamil
Admin
Admin

Posts : 929
Points : 1226
Join date : 24/11/2011
Age : 31
Location : Raub, Pahang

http://kembara-journey.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Kemusykilan mengenai Solat Jamak dan Qasar

Post by haslina on Fri Jan 24, 2014 5:33 am

Terima kasih tuan ahmad shamil...

haslina
AHLI
AHLI

Posts : 15
Points : 16
Join date : 30/11/2013

Back to top Go down

Re: Kemusykilan mengenai Solat Jamak dan Qasar

Post by abu_aisyah on Fri Jan 24, 2014 3:07 pm

ustaz,

balik kampung ibu ayah masih boleh qasar kan?

_________________
www.facebook.com/syafiqabuhasan

abu_aisyah
AHLI SETIA
AHLI SETIA

Posts : 762
Points : 978
Join date : 03/06/2012
Age : 30
Location : bandar baru bangi, bandar tun razak

http://www.facebook.com/eveekids

Back to top Go down

Re: Kemusykilan mengenai Solat Jamak dan Qasar

Post by Sponsored content Today at 3:18 am


Sponsored content


Back to top Go down

Page 2 of 4 Previous  1, 2, 3, 4  Next

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum