Sudut Pencarian Hadis

Page 1 of 2 1, 2  Next

View previous topic View next topic Go down

Sudut Pencarian Hadis

Post by Nizam on Wed Aug 08, 2012 7:00 pm

Assalammualaikum

Thread ini khusus untuk mereka yang nak cari hadis. Sesiapa yang ada lidwa mohon beri bantuan Laughing

Note: thread ini untuk pencarian hadis sahaja. bukan untuk pertanyaan status dan lain-lain. jika ingin bertanya mengenai hadis sila buka thread baru.

_________________
Add Facebook: http://www.facebook.com/albaghani

Nizam
Admin
Admin

Posts : 885
Points : 1174
Join date : 24/11/2011
Age : 32
Location : Bagan

http://bicarathtl.forumms.net

Back to top Go down

Re: Sudut Pencarian Hadis

Post by Nizam on Wed Aug 08, 2012 7:03 pm

Salam

Ana perlukan hadis-hadis ni dari lidwa, dalam bahasa melayu kalau leh ngan matan sekali

- hadis nabi lumba lari ngan Aisyah
- hadis Rasulullah mandi sekali bersama isterinya
- hadis Rasulullah membawa sesuatu semasa masuk jumpa isteri
- hadis Rasulullah memberi gelaran si bibir merah kat Aisyah

pendek kata hadis2 romantik yang sahih la Laughing

_________________
Add Facebook: http://www.facebook.com/albaghani

Nizam
Admin
Admin

Posts : 885
Points : 1174
Join date : 24/11/2011
Age : 32
Location : Bagan

http://bicarathtl.forumms.net

Back to top Go down

Re: Sudut Pencarian Hadis

Post by Abu_Imran on Thu Aug 09, 2012 8:59 am

Thread yg sgt baik.....

Abu_Imran
AHLI
AHLI

Posts : 94
Points : 125
Join date : 26/11/2011
Age : 34
Location : Putrajaya

Back to top Go down

Re: Sudut Pencarian Hadis

Post by Adli_Khalim on Thu Aug 09, 2012 12:18 pm

Nizam wrote:- hadis Rasulullah mandi sekali bersama isterinya


Nabi shallallahu `alaihi wasallam pernah mandi bersama `A'isyah, pernah juga bersama Maimunah.


عَنْ عَائِشَةَ ، قَالَتْ : " كُنْتُ أَغْتَسِلُ أَنَا وَالنَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ مِنْ إِنَاءٍ وَاحِدٍ مِنْ قَدَحٍ ، يُقَالُ لَهُ الْفَرَقُ


Daripada `A'isyah, katanya: "Aku pernah mandi bersama Nabi shallallahu `alaihi wasallam daripada satu bekas tembikar yang disebut Al-Faraq. - Al-Bukhari (250).


عَنِ ابْنِ عَبَّاسٍ ، " أَنَّ النَّبِيَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ وَمَيْمُونَةَ كَانَا يَغْتَسِلَانِ مِنْ إِنَاءٍ وَاحِدٍ


Daripada Ibnu `Abbas: "Nabi shallallahu `alaihi wasallam dan Maimunah pernah mandi daripada satu bekas." - Al-Bukhari (253).

_________________
Sesi Ta`ruf: Adli Khalim

Adli_Khalim
AHLI
AHLI

Posts : 108
Points : 121
Join date : 24/11/2011
Location : Jakarta Barat

http://blueincisivus.wordpress.com/

Back to top Go down

Re: Sudut Pencarian Hadis

Post by Adli_Khalim on Thu Aug 09, 2012 1:04 pm

Nizam wrote:- hadis Rasulullah membawa sesuatu semasa masuk jumpa isteri


إني قينت عائشة لرسول الله صلى الله عليه وسلم ثم جئته فدعوته لجلوتها فجاء فجلس إلى جنبها فأتى بعس لبن فشرب ثم ناولها النبي صلى الله عليه وسلم فخفضت رأسها واستحيت قالت أسماء فانتهرتها وقلت لها خذي من يد النبي صلى الله عليه وسلم قالت فأخذت فشربت شيئا ثم قال لها النبي صلى الله عليه وسلم أعطي تربك قالت أسماء فقلت يا رسول الله بل خذه فاشرب منه ثم ناولنيه من يدك فأخذه فشرب منه ثم ناولنيه قالت فجلست ثم وضعته على ركبتي ثم طفقت أديره واتبعه بشفتي لأصيب منه مشرب النبي صلى الله عليه وسلم ثم قال لنسوة عندي ناوليهن فقلن لا نشتهيه فقال النبي صلى الله عليه وسلم لا تجمعن جوعا وكذبا


Daripada Asma' binti Yazid bin As-Sakan, katanya: «Sesungguhnya aku telah mendandani `A'isyah untuk Rasulullah shallallahu `alaihi wasallam. Kemudian aku memanggil baginda masuk melihatnya. Maka baginda masuk dan duduk di samping `A'isyah. Seseorang datang memberikan segelas susu kepada baginda. Kemudian baginda meminum susu tersebut dan memberikannya kepada `A'isyah. Tetapi `A'isyah menundukkan kepalanya malu. Lalu Asma' berkata: Aku memarahi `A'isyah lalu berkata: "Ambillah gelas tersebut daripada tangan Nabi shallallahu `alaihi wasallam." Maka `A'isyah mengambilnya dan meminumnya sedikit. Lalu Rasulullah shallallahu `alaihi wasallam bersabda: "Berikan kepada sahabatmu." Kemudian Asma' berkata: Aku berkata: "Ya Rasulullah! Engkau ambillah kembali gelas itu dan minumlah sedikit. Kemudian berikanlah gelas tersebut kepadaku langsung daripada tanganmu." Maka baginda mengambilnya dan meminum sebahagian daripada susu tersebut, kemudian baginda menghulurkannya kepadaku. Asma' berkata: Lantas aku duduk dan aku letakkan gelas tersebut di atas kedua-dua lututku. Kemudian aku minum susu tersebut dengan memutar-mutarkan gelas dan kutempelkan di kedua-dua bibirku, agar aku dapat minum bekas Nabi shallallahu `alaihi wasallam. Kemudian baginda berkata kepada para wanita yang berada bersamaku: "Berikanlah gelas tersebut kepada mereka." Lantas mereka berkata: "Kami tidak suka." Nabi shallallahu `alaihi wasallam berkata: "Janganlah kalian mencampurkan kelaparan dan kebohongan."» - Ahmad (27591).


Kata Syaikh Syu`aib Al-Arna'uth: Hadits ini dha`if kerana kedha`ifan Syahr bin Hausyab.


Kata Syaikh Al-Albani dalam Adab Az-Zifaf: Diriwayatkan oleh Ahmad dengan lafaz yang panjang dan lafaz yang ringkas, dengan 2 sanad yang saling menguatkan antara satu sama lain. Al-Mundziri mengisyaratkan bahawa hadits ini kuat.


Wallahu a`lam.

_________________
Sesi Ta`ruf: Adli Khalim

Adli_Khalim
AHLI
AHLI

Posts : 108
Points : 121
Join date : 24/11/2011
Location : Jakarta Barat

http://blueincisivus.wordpress.com/

Back to top Go down

Re: Sudut Pencarian Hadis

Post by Adli_Khalim on Thu Aug 09, 2012 1:21 pm

Rasanya 2 hadits lagi tu saya pass kat orang lain.


Tak tahu nak cari mana.

_________________
Sesi Ta`ruf: Adli Khalim

Adli_Khalim
AHLI
AHLI

Posts : 108
Points : 121
Join date : 24/11/2011
Location : Jakarta Barat

http://blueincisivus.wordpress.com/

Back to top Go down

Re: Sudut Pencarian Hadis

Post by thtl on Thu Aug 09, 2012 1:58 pm

hadis nabi lumba lari ngan Aisyah

حَدَّثَنَا سُفْيَانُ عَنْ هِشَامٍ عَنْ أَبِيهِ عَنْ عَائِشَةَ قَالَتْ
سَابَقَنِي النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَسَبَقْتُهُ فَلَبِثْنَا حَتَّى إِذَا رَهِقَنِي اللَّحْمُ سَابَقَنِي فَسَبَقَنِي فَقَالَ هَذِهِ بِتِيكِ
حَدَّثَنَا مُعَاوِيَةُ حَدَّثَنَا أَبُو إِسْحَاقَ عَنْ هِشَامِ بْنِ عُرْوَةَ عَنْ أَبِي سَلَمَةَ بْنِ عَبْدِ الرَّحْمَنِ قَالَ أَخْبَرَتْنِي عَائِشَةُ أَنَّهَا كَانَتْ مَعَ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فِي سَفَرٍ وَهِيَ جَارِيَةٌ فَقَالَ لِأَصْحَابِهِ تَقَدَّمُوا فَتَقَدَّمُوا ثُمَّ قَالَ لَهَا تَعَالَيْ أُسَابِقْكِ فَذَكَرَ الْحَدِيثَ
terj:
(AHMAD - 22989) : Telah menceritakan kepada kami Sufyan dari Hisyam dari ayahnya dari Aisyah berkata; Nabi pernah mengajakku berlomba (lari) cepat dan saya dapat memenangkannya. Lalu kami menghentikan lomba. Hingga ketika saya telah diberatkan oleh daging, Rasulullah mengajakku berlomba adu kecepatan dan beliau memenangkannya. Lalu beliau bersabda: "Ini sebagai balasan atas kemenanganmu yang lalu." Telah menceritakan kepadaku Mu`awiyah telah menceritakan kepadaku Abu Ishaq dari Hisyam bin Urwah dari Abi Salamah bin Abdur Rahman ia berkata: Aisyah telah mengabarkan kepadaku bahwa dia pernah bersama Nabi dalam sebuah perjalanan, sedang ketika itu (Aisyah) adalah seorang gadis. Lalu beliau bersabda kepada para sahabatnya: "Majulah kalian." Mereka lalu bergegas maju. Kemudian Rasulullah bersabda kepada Aisyah: "Kesinilah, saya mengajakmu beradu cepat. Lalu dia menceritakan seperti hadits di atas."

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Sudut Pencarian Hadis

Post by abubakar on Thu Aug 09, 2012 2:15 pm

Hadis berkenaan lalat yg dikatakan punya penawar dan racun pada sayapnya.

_________________
Ya Allah ajarkanlah aku perkara yg aku masih jahil dan ingatkanlah aku mengenai apa yg aku lupa.

abubakar
AHLI
AHLI

Posts : 262
Points : 314
Join date : 06/07/2012

Back to top Go down

Re: Sudut Pencarian Hadis

Post by thtl on Thu Aug 09, 2012 6:38 pm

hadis Rasulullah memberi gelaran si bibir merah kat Aisyah

takhrij lidwa:

حَدَّثَنَا عَمَّارُ بْنُ خَالِدٍ الْوَاسِطِيُّ حَدَّثَنَا عَلِيُّ بْنُ غُرَابٍ عَنْ زُهَيْرِ بْنِ مَرْزُوقٍ عَنْ عَلِيِّ بْنِ زَيْدِ بْنِ جَدْعَانَ عَنْ سَعِيدِ بْنِ الْمُسَيَّبِ عَنْ عَائِشَةَ أَنَّهَا قَالَتْ
يَا رَسُولَ اللَّهِ مَا الشَّيْءُ الَّذِي لَا يَحِلُّ مَنْعُهُ قَالَ الْمَاءُ وَالْمِلْحُ وَالنَّارُ قَالَتْ قُلْتُ يَا رَسُولَ اللَّهِ هَذَا الْمَاءُ قَدْ عَرَفْنَاهُ فَمَا بَالُ الْمِلْحِ وَالنَّارِ قَالَ يَا حُمَيْرَاءُ مَنْ أَعْطَى نَارًا فَكَأَنَّمَا تَصَدَّقَ بِجَمِيعِ مَا أَنْضَجَتْ تِلْكَ النَّارُ وَمَنْ أَعْطَى مِلْحًا فَكَأَنَّمَا تَصَدَّقَ بِجَمِيعِ مَا طَيَّبَ ذَلِكَ الْمِلْحُ وَمَنْ سَقَى مُسْلِمًا شَرْبَةً مِنْ مَاءٍ حَيْثُ يُوجَدُ الْمَاءُ فَكَأَنَّمَا أَعْتَقَ رَقَبَةً وَمَنْ سَقَى مُسْلِمًا شَرْبَةً مِنْ مَاءٍ حَيْثُ لَا يُوجَدُ الْمَاءُ فَكَأَنَّمَا أَحْيَاهَا
terj:
(IBNUMAJAH - 2465) : Telah menceritakan kepada kami Ammar bin Khalid Al Wasithi berkata, telah menceritakan kepada kami Ali bin Ghurab dari Zuhair bin Marzuq dari Ali bin Zaid bin Jad'an dari Sa'id bin Al Musayyab dari 'Aisyah Bahwasanya ia berkata, "Wahai Rasulullah, sesuatu apakah yang tidak boleh dilarang untuk mengambilnya?" Beliau menjawab: "Air, garam dan api." 'Aisyah berkata, "Aku bertanya, "Wahai Rasulullah, masalah air kami telah mengetahuinya, tapi bagaimana dengan garam dan api?" Beliau menjawab: "Wahai Humaira, barangsiapa memberi api seakan-akan ia telah bersedekah dengan semua yang telah dimatangkan oleh api itu, barangsiapa memberi garam, seakan-akan ia telah bersedekah dengan semua yang telah dibuat nikmat oleh garam itu, barangsiapa memberi minum seorang muslim satu teguk saat ia mendapatkan air, seakan-akan ia telah membebaskan seorang budak, dan barangsiapa memberi minum seorang muslim satu teguk saat ia tidak mendapatkan air, maka seakan-akan ia telah menghidupkannya."

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Sudut Pencarian Hadis

Post by thtl on Thu Aug 09, 2012 6:49 pm

Hadis berkenaan lalat yg dikatakan punya penawar dan racun pada sayapnya.

takhrij:

حَدَّثَنَا خَالِدُ بْنُ مَخْلَدٍ حَدَّثَنَا سُلَيْمَانُ بْنُ بِلَالٍ قَالَ حَدَّثَنِي عُتْبَةُ بْنُ مُسْلِمٍ قَالَ أَخْبَرَنِي عُبَيْدُ بْنُ حُنَيْنٍ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا هُرَيْرَةَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ يَقُولُ
قَالَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ إِذَا وَقَعَ الذُّبَابُ فِي شَرَابِ أَحَدِكُمْ فَلْيَغْمِسْهُ ثُمَّ لِيَنْزِعْهُ فَإِنَّ فِي إِحْدَى جَنَاحَيْهِ دَاءً وَالْأُخْرَى شِفَاءً
terj:

(BUKHARI - 3073) : Telah bercerita kepada kami Khalid bin Makhlad telah menceritakan kepada kami Sulaiman bin Bilal berkata; telah bercerita kepadaku Utbah bin Muslim berkata; telah mengabarkan kepadaku Ubaid bin Hunain berkata; saya mendengar Abu Hurairah radliallahu 'anhu berkata; Nabi shallallahu 'alaihi wasallam bersabda: "Jika ada seekor lalat yang terjatuh pada minuman kalian maka tenggelamkan kemudian angkatlah, karena pada satu sayapnya penyakit dan sayap lainnya terdapat obatnya."

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Sudut Pencarian Hadis

Post by abubakar on Thu Aug 09, 2012 7:56 pm

thtl wrote:
Hadis berkenaan lalat yg dikatakan punya penawar dan racun pada sayapnya.

takhrij:

حَدَّثَنَا خَالِدُ بْنُ مَخْلَدٍ حَدَّثَنَا سُلَيْمَانُ بْنُ بِلَالٍ قَالَ حَدَّثَنِي عُتْبَةُ بْنُ مُسْلِمٍ قَالَ أَخْبَرَنِي عُبَيْدُ بْنُ حُنَيْنٍ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا هُرَيْرَةَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ يَقُولُ
قَالَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ إِذَا وَقَعَ الذُّبَابُ فِي شَرَابِ أَحَدِكُمْ فَلْيَغْمِسْهُ ثُمَّ لِيَنْزِعْهُ فَإِنَّ فِي إِحْدَى جَنَاحَيْهِ دَاءً وَالْأُخْرَى شِفَاءً
terj:

(BUKHARI - 3073) : Telah bercerita kepada kami Khalid bin Makhlad telah menceritakan kepada kami Sulaiman bin Bilal berkata; telah bercerita kepadaku Utbah bin Muslim berkata; telah mengabarkan kepadaku Ubaid bin Hunain berkata; saya mendengar Abu Hurairah radliallahu 'anhu berkata; Nabi shallallahu 'alaihi wasallam bersabda: "Jika ada seekor lalat yang terjatuh pada minuman kalian maka tenggelamkan kemudian angkatlah, karena pada satu sayapnya penyakit dan sayap lainnya terdapat obatnya."

Terima kasih Tuan.

Bagaimana dgn hadis seorang pelacur yg Allah beri ganjaran syurga setelah dia beri anjing minum menggunakan kasutnya?

Pensyarah saya kata hadis itu betul, tp saya lawan dia. Ini saya dpt drpd buku tulisan Allahyarham Dato' Ishak Baharom. Tp saya was-was juga kerana yg saya baca itu kata lelaki, tp yg popular adalah pelacur wanita. Dlm buku yg saya baca itu kata ia dpt drpd Abu Hurairah dan diriwayatkan dlm Sahih Bukhari 2190, Sahih Muslim 4162. Boleh jd ia dua kisah yg berbeza. Lama saya diamkan drpd tahun 2009 lg, mujur jumpa thread ini, bolehlah nak dptkan pencerahan.



_________________
Ya Allah ajarkanlah aku perkara yg aku masih jahil dan ingatkanlah aku mengenai apa yg aku lupa.

abubakar
AHLI
AHLI

Posts : 262
Points : 314
Join date : 06/07/2012

Back to top Go down

Re: Sudut Pencarian Hadis

Post by thtl on Fri Aug 10, 2012 4:32 am

hadis pelacur:


حَدَّثَنَا أَبُو بَكْرِ بْنُ أَبِي شَيْبَةَ حَدَّثَنَا أَبُو خَالِدٍ الْأَحْمَرُ عَنْ هِشَامٍ عَنْ مُحَمَّدٍ عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ
عَنْ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ أَنَّ امْرَأَةً بَغِيًّا رَأَتْ كَلْبًا فِي يَوْمٍ حَارٍّ يُطِيفُ بِبِئْرٍ قَدْ أَدْلَعَ لِسَانَهُ مِنْ الْعَطَشِ فَنَزَعَتْ لَهُ بِمُوقِهَا فَغُفِرَ لَهَا
terj:
(MUSLIM - 4163) : Telah menceritakan kepada kami Abu Bakr bin Abu Syaibah; Telah menceritakan kepada kami Abu Khalid Al Ahmar dari Hisyam dari Muhammad dari Abu Hurairah dari Nabi shallallahu 'alaihi wasallam bahwa di suatu hari yang sangat panas seorang wanita pelacur melihat seekor anjing, anjing tersebut mengelilingi sebuah sumur sambil menjulurkan lidahnya karena kehausan, maka kemudian wanita tersebut mencopot sepatunya dan memberi minum anjing tersebut. Allah pun kemudian mengampuni dosa-dosa pelacur itu. (lidwa)

pelacur tsb adalah dari Bani israel

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Sudut Pencarian Hadis

Post by abubakar on Fri Aug 10, 2012 2:33 pm

thtl wrote:hadis pelacur:


حَدَّثَنَا أَبُو بَكْرِ بْنُ أَبِي شَيْبَةَ حَدَّثَنَا أَبُو خَالِدٍ الْأَحْمَرُ عَنْ هِشَامٍ عَنْ مُحَمَّدٍ عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ
عَنْ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ أَنَّ امْرَأَةً بَغِيًّا رَأَتْ كَلْبًا فِي يَوْمٍ حَارٍّ يُطِيفُ بِبِئْرٍ قَدْ أَدْلَعَ لِسَانَهُ مِنْ الْعَطَشِ فَنَزَعَتْ لَهُ بِمُوقِهَا فَغُفِرَ لَهَا
terj:
(MUSLIM - 4163) : Telah menceritakan kepada kami Abu Bakr bin Abu Syaibah; Telah menceritakan kepada kami Abu Khalid Al Ahmar dari Hisyam dari Muhammad dari Abu Hurairah dari Nabi shallallahu 'alaihi wasallam bahwa di suatu hari yang sangat panas seorang wanita pelacur melihat seekor anjing, anjing tersebut mengelilingi sebuah sumur sambil menjulurkan lidahnya karena kehausan, maka kemudian wanita tersebut mencopot sepatunya dan memberi minum anjing tersebut. Allah pun kemudian mengampuni dosa-dosa pelacur itu. (lidwa)

pelacur tsb adalah dari Bani israel

Nampaknya buku 'Kisah-kisah drpd Rasulullah' perlu ditahqiq ini.

_________________
Ya Allah ajarkanlah aku perkara yg aku masih jahil dan ingatkanlah aku mengenai apa yg aku lupa.

abubakar
AHLI
AHLI

Posts : 262
Points : 314
Join date : 06/07/2012

Back to top Go down

Re: Sudut Pencarian Hadis

Post by Mohd. Ikram on Wed Aug 15, 2012 1:18 pm

Bagus thread ni..

Muka dan Tapak tangan

Minta tolong cara hadith yang Nabi SAW kata (lebih kurang), kalau wanita dah datang haid, yang boleh bagi nampak hanya ini dan ini (nabi saw tunjuk muka dan tapak tangan.)

Sahih kah?

Mohd. Ikram
AHLI SETIA
AHLI SETIA

Posts : 164
Points : 216
Join date : 25/11/2011

Back to top Go down

Re: Sudut Pencarian Hadis

Post by thtl on Thu Aug 16, 2012 10:19 am

takhrij:
إن الجارية إذا حاضت لم يصلح أن يرى منها إلا وجهها ويداها إلى المفصل
الراوي: قتادة المحدث: أبو داود - المصدر: المراسيل - الصفحة أو الرقم: 470


HR Abu Daud dalam al-Marasil,dari Qatadah, no 470, dorar code

Tahqiq:
الراوي: قتادة المحدث: ابن حجر العسقلاني - المصدر: الدراية - الصفحة أو الرقم: 1/123
خلاصة حكم المحدث: معضل، أخرجه أبو داود في المراسيل

Kata al-Hafiz, hadis Mu'dhal (sejenis hadis dha`if)


thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Sudut Pencarian Hadis

Post by Mohd. Ikram on Fri Aug 24, 2012 6:40 pm

jkk Tuan Hassan..

Dia Minum Arak, tapi Nabi kata dia mesih cintakan Allah dan Rasul

“Seorang lelaki bernama ‘Abdullah, digelar ‘himar’ (kaldai). Dia pernah menyebabkan Rasulullah s.a.w ketawa. Juga pernah Nabi s.a.w. menyebatnya (menjatuhkan hukuman) disebabkan kesalahan meminum arak. Pada suatu hari dia ditangkap lagi (disebabkan kesalahan meminum arak), maka baginda pun menghukum lalu dia disebat. Seorang lelaki berkata: “Ya Allah! Laknatilah dia, alangkah kerap dia ditangkap”. Lantas Nabi s.a.w pun bersabda: “Jangan kamu semua melaknatinya! Demi Allah apa yang aku tahu dia mencintai Allah dan RasulNya”

Hadith ni riwayat siapa?

Mohd. Ikram
AHLI SETIA
AHLI SETIA

Posts : 164
Points : 216
Join date : 25/11/2011

Back to top Go down

Re: Sudut Pencarian Hadis

Post by thtl on Mon Aug 27, 2012 1:49 pm

takhrij:

حَدَّثَنَا يَحْيَى بْنُ بُكَيْرٍ حَدَّثَنِي اللَّيْثُ قَالَ حَدَّثَنِي خَالِدُ بْنُ يَزِيدَ عَنْ سَعِيدِ بْنِ أَبِي هِلَالٍ عَنْ زَيْدِ بْنِ أَسْلَمَ عَنْ أَبِيهِ عَنْ عُمَرَ بْنِ الْخَطَّابِ
أَنَّ رَجُلًا عَلَى عَهْدِ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ كَانَ اسْمُهُ عَبْدَ اللَّهِ وَكَانَ يُلَقَّبُ حِمَارًا وَكَانَ يُضْحِكُ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ وَكَانَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَدْ جَلَدَهُ فِي الشَّرَابِ فَأُتِيَ بِهِ يَوْمًا فَأَمَرَ بِهِ فَجُلِدَ فَقَالَ رَجُلٌ مِنْ الْقَوْمِ اللَّهُمَّ الْعَنْهُ مَا أَكْثَرَ مَا يُؤْتَى بِهِ فَقَالَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ لَا تَلْعَنُوهُ فَوَاللَّهِ مَا عَلِمْتُ إِنَّهُ يُحِبُّ اللَّهَ وَرَسُولهُ
terj:
(BUKHARI - 6282) : Telah menceritakan kepada kami Yahya bin Bukair telah menceritakan kepadaku Al Laits mengatakan, telah menceritakan kepadaku Khalid bin Yazid dari Sa'id bin Abi Hilal dari Zaid bin Aslam dari ayahnya dari Umar bin khattab, ada seorang laki-laki dimasa Nabi shallallahu 'alaihi wasallam Shallallahu'alaihiwasallam namanya Abdullah, dia dijuluki keledai, ia suka membuat Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam tertawa, dan Nabi shallallahu 'alaihi wasallam telah mencambuknya karena ia mabuk. Suatu hari ia ditangkap lagi dan Nabi memerintahkan agar dia dicambuk. Lantas salah seorang sahabat berujar; 'Ya Allah, laknatilah dia, betapa sering ia ketangkap, ' Maka Nabi shallallahu 'alaihi wasallam bersabda: "janganlah kalian melaknat dia, demi Allah, setahuku dia mencintai Allah dan rasul-Nya." (ihsan: Lidwa pustaka, Ina)

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Sudut Pencarian Hadis

Post by abubakar on Wed Aug 29, 2012 12:18 pm

Hadis 'bukan daripada kalanganku mereka yg tidak mempedulikan nasib saudaranya'.

_________________
Ya Allah ajarkanlah aku perkara yg aku masih jahil dan ingatkanlah aku mengenai apa yg aku lupa.

abubakar
AHLI
AHLI

Posts : 262
Points : 314
Join date : 06/07/2012

Back to top Go down

Re: Sudut Pencarian Hadis

Post by thtl on Wed Aug 29, 2012 1:14 pm

matn:
و من لم يهتم بأمر المسلمين فليس منهم

takhrij:
أخرجه الحاكم ( 4 / 317 ) و الخطيب في تاريخه ( 9 / 373)

HR al-Haakim dan al-Khaatib al-Baghdadi dalam Tarikh Baghdadnya

Tahqiq:
الراوي: أبو ذر الغفاري المحدث: الألباني - المصدر: السلسلة الضعيفة - الصفحة أو الرقم: 310
خلاصة حكم المحدث: ضعيف جداً

piawaian al-Albani: dha`if jiddan (amat lemah)

الراوي: - المحدث: ابن عثيمين - المصدر: الصحوة الإسلامية لابن عثيمين - الصفحة أو الرقم: 112
خلاصة حكم المحدث: هذا من الأحاديث المشهورة بين الناس، ولفظه لا أعرف هل صح عن النبي صلى الله عليه وسلم أم لم يصح؟! ولكن معناه صحيح
Piawaian syaikh ben Othaimiin (KSA): ia hadis masyhur yg beredar di kalangan umat Islam, namun statusnya tidak pasti samada sahih atau tidak, namun, maknanya Sahih.


Last edited by thtl on Thu Aug 30, 2012 5:53 am; edited 1 time in total

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Sudut Pencarian Hadis

Post by Ad-Dien on Thu Aug 30, 2012 5:47 am



Salam, nanti tak rasa berjela-jela tak tread ni..dan susah nak search semula??

_________________
عقيدة السلف اصحاب الحديث

Fb: Ad-Dien

Ad-Dien
Admin
Admin

Posts : 3862
Points : 4184
Join date : 24/11/2011
Age : 26
Location : al-Kardawi

http://addienblog.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Sudut Pencarian Hadis

Post by thtl on Thu Aug 30, 2012 5:55 am

Rasanya betul juga spt dien katakan..

elok buat separate posting je...cuma nyatakan Cari Hadis

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Sudut Pencarian Hadis

Post by Ad-Dien on Thu Aug 30, 2012 5:57 am

thtl wrote:Rasanya betul juga spt dien katakan..

elok buat separate posting je...cuma nyatakan Cari Hadis

ye, nanti akan datang kita nak search semula senang, insyaAllah..


cuma fungi search di forum ni mcm tak berapa bagus... taip keyword pun susah nak jumpa.. sy biasa search tread forum ni dari google.. senang sikit

_________________
عقيدة السلف اصحاب الحديث

Fb: Ad-Dien

Ad-Dien
Admin
Admin

Posts : 3862
Points : 4184
Join date : 24/11/2011
Age : 26
Location : al-Kardawi

http://addienblog.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Sudut Pencarian Hadis

Post by Ad-Dien on Thu May 23, 2013 8:13 am

Saya cadangkan supaya aktifkan/ wujudkan semula satu tread tentang index seperti yang pernah saya buat dulu di AFN. Dalam tread tu di muatkan link dan tajuk sahaja. Bila klik terus akan direct kepada tread yang ada diskusi itu.

Cara ini lebih praktikal, efektif dan berkesan selain guna sistem carian google.

p/s- Cuma saya takda banyak masa nak buatkan seorang diri, harap ada yang membantu. Kalau tahu boleh maklumkan kepada saya. Saya akan beri tunjuk ajar. InsyaAllah

_________________
عقيدة السلف اصحاب الحديث

Fb: Ad-Dien

Ad-Dien
Admin
Admin

Posts : 3862
Points : 4184
Join date : 24/11/2011
Age : 26
Location : al-Kardawi

http://addienblog.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Sudut Pencarian Hadis

Post by thtl on Thu May 23, 2013 8:26 am

kena train MH Mukah kot

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Sudut Pencarian Hadis

Post by Ad-Dien on Thu May 23, 2013 3:29 pm

thtl wrote:kena train MH Mukah kot

train mcm mana? Ala-Ala army ke? Smile

insyaAllah boleh je, moga lebih baik dari ana..

p/s- ana dulu hasil train dan istifadah dari ustaz dan forumers2 lain juga Smile

_________________
عقيدة السلف اصحاب الحديث

Fb: Ad-Dien

Ad-Dien
Admin
Admin

Posts : 3862
Points : 4184
Join date : 24/11/2011
Age : 26
Location : al-Kardawi

http://addienblog.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Sudut Pencarian Hadis

Post by Sponsored content Today at 12:48 am


Sponsored content


Back to top Go down

Page 1 of 2 1, 2  Next

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum