Ragu ragu dan was-was

Page 2 of 5 Previous  1, 2, 3, 4, 5  Next

View previous topic View next topic Go down

Ragu ragu dan was-was

Post by soni on Sat Jan 12, 2013 1:56 pm

First topic message reminder :

Assalamualaikum Wr. Wb

Saya ada soalan tentang was-was dalam dua perkara:
1. Saya sering ketakutan kerana ada keraguan dalam bermimpi buruk, iaitu "apakah saya benar2 bermimpi" dan "apakah saya benar sudah menceritakan mimpi itu" maka apa yang saya pilih ia atau tak?
2. apakah barang boleh berubah najis jika contohnya kita ada dugaan kuat "barang itu pasti najis karena terkena cipratan air mutanajis" padahal kita tak tengok barang itu terkena air mutanajis?

Syukran Jaziilan

soni
AHLI
AHLI

Posts : 194
Points : 256
Join date : 15/12/2011

Back to top Go down


Re: Ragu ragu dan was-was

Post by thtl on Mon Mar 25, 2013 6:09 pm

bro soni,

kalau ada kalimah "TER" ia tidak dikira hukum dalam Islam. sebab kalimah TER maksudnya tidak disengajakan...

Hopefully, anda tidak menimbulkan isu ini lagi..

STOP here.

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Ragu ragu dan was-was

Post by soni on Thu Mar 28, 2013 5:14 pm

saya minta maaf sangat, kerana saya ada soalan lagi

1. cam na jika saya ada waswas pasal niat, saya selalu waswas jika ternyata saya telah bercakap2 pasal mimpi saya dengan niatan untuk diceritakan pada orang lain bukan kepada diri sendiri, sebenarnya saya tak mau ceritakan ke orang lain, maka apa yang boleh saya buat?
2. Adakah tanda2 mimpi telah diceritakan sehingga akan terjadi (kat problem ni tak ada waswas, jadi saya fikir berbeza dari soalan yang pernah saya soalkan)?

Syukran jaziilan

soni
AHLI
AHLI

Posts : 194
Join date : 15/12/2011

Back to top Go down

Re: Ragu ragu dan was-was

Post by thtl on Thu Mar 28, 2013 5:25 pm

nak tanya anda satu soalan:

Kenapa ya, anda begitu takut sekali menceritakan mimpi pada orang lain?
apakah setiap kali anda mimpi, anda begitu yakin sekali ia satu yg benar? macam wahyu...

kenapa begitu rasa bersalah menceritakan mimpi? kenapa?

kalau diceritakan mimpi kpd emak kita, ayah kita, adik kita, apa masalahnya? kawan baik kita ke...


Last edited by thtl on Fri Mar 29, 2013 2:44 pm; edited 1 time in total

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Ragu ragu dan was-was

Post by Mohamad hafiz on Fri Mar 29, 2013 1:36 am

Numpang tanya.. jugak..

Kakak Soni, Cuba kakak ceritain Salah satu mimpi Kakak .. Mungkin bisa buang rasa was2 itu. . So, problem will be stop here.. gak usah fikirin bnyk2 soal mimpi, AQ & AS tu penting Smile

_________________
"Memberi contoh dengan perbuatan adalah lebih baik daripada memberi contoh dengan perkataan." ~ Al-Ghazali

Mohamad hafiz
AHLI
AHLI

Posts : 867
Points : 1201
Join date : 23/01/2013
Age : 21
Location : Mukah

http://bloginformasiterkini.blogspot.com/

Back to top Go down

Re: Ragu ragu dan was-was

Post by soni on Sun Mar 31, 2013 2:10 pm

saya takut kerana jika saya ceritakan mimpi tu maka akan terjadi takwilnya, saya sudah tau takwilnya. Yang saya tahu, takwil mimpi akan terjadi samada tu kita cerita ke orang terdekat macam emak atau sesiapa sahaja. kerana tu setiap ada gerakan mulut (bahkan lidah) saya selalu was2.

jawapan soalan saya pasal ceritakan mimpi ke diri sendiri sudah buat saya tenang, tapi timbul ketakutan di hati saya lagi, saya konfius apakah ternyata saya telah berniat untuk menceritakan orang lain. Kerana tu saya nak tahu ada ke tanda2 jika mimpi telah diceritakan (sehingga terjadi).

Syukran

soni
AHLI
AHLI

Posts : 194
Points : 256
Join date : 15/12/2011

Back to top Go down

Re: Ragu ragu dan was-was

Post by thtl on Sun Mar 31, 2013 2:31 pm

apa dalilnya, mimpi bila diceritakan akan terjadi???

ada dua isu:
1. tidak sewenangnya menceritakan mimpi, maksudnya ada yg hasad dgn kebagusan mimpi tsb

2. Ilmu ta`bir mimpi adalah ilmu yg khusus. Tak semua orang tau mentakwilnya.

apa yg soni fahami adalah bila diceritakan mimpi pada org, maka otomatik mimpi itu akan dita`bir...
sapa cakap camtu?

cth: kereta anda rosakl. Jika anda ceritakan kerosakan kereta anda kpd emak anda, apa yg emak anda boleh lakukan, sebab dia bukan mekanik??
Gitu juga mimpi, unless, emak anda adalah ahli ta`bir mimpi..

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Ragu ragu dan was-was

Post by Mohamad hafiz on Sun Mar 31, 2013 2:51 pm

Abg Soni, Mimpi ini boleh diceritakan kepada 2 golongan iaitu :-

1. Golongan Ulama / Ustaz
2. Golongan yang cerdik Pandai ( Ilmu yg tinggi )

Itu menurut yg saya ketahui.. WA. . saya tak pasti benar atau tak..

_________________
"Memberi contoh dengan perbuatan adalah lebih baik daripada memberi contoh dengan perkataan." ~ Al-Ghazali

Mohamad hafiz
AHLI
AHLI

Posts : 867
Points : 1201
Join date : 23/01/2013
Age : 21
Location : Mukah

http://bloginformasiterkini.blogspot.com/

Back to top Go down

Re: Ragu ragu dan was-was

Post by soni on Sun Mar 31, 2013 5:26 pm

1. ini yang saya fahami dari hadis mimpi ada di kaki burung
2. Sebenarnya Saya tahu takwilnya kerana saya telah tengok internet hehe
benar ke jika kita cerita ke orang biasa maka tak terjadi?
Hafiz: pelik la cerita mimpi saya, mimpi tiap orang pasti ada banyak hehe
saya tengok dari posting2 anta, anta boleh cakap indonesia?
Kerana Saya tengok bahasa melayu saya jelik sangat, jadi guna indonesian lebih elok laa hehe

soni
AHLI
AHLI

Posts : 194
Points : 256
Join date : 15/12/2011

Back to top Go down

Re: Ragu ragu dan was-was

Post by thtl on Sun Mar 31, 2013 6:18 pm

mmm..patutla was was je memanjang..sebab hadis tu pun takwil sendiri je maksudnya

1. hadis di kaki burung tu, maksudnya soni pergi cerita kpd ahli ta`bir mimpi. Maka jika dia ta`bir, maka jatuhlah dari kaki burung tu, bukannya cerita kat emak atau adik anda...

2. kalau u boleh ta`bir sendiri melalui internet, maka internet itulah penta`birnya, bukan anda..

3. Jika cerita kpd orang biasa, dia tak akan terjadi sbb dia bukan ahli dalam ta`bir mimpi...cuma dilarang menceritakan ialah ditakuti mereka akan hasad dan dengki dgn mimpi tsb...

cth: malam tadi soni mimpi dilanggar kereta dan mati.
maka esoknya soni menceritakan kpd beberapa orang di mesjid. Maka tersibarlah khabar, soni mimpi mati accident. Maka itu bukan ta`bir mimpi...

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Ragu ragu dan was-was

Post by Mohamad hafiz on Mon Apr 01, 2013 2:55 am

soni wrote:1. ini yang saya fahami dari hadis mimpi ada di kaki burung
2. Sebenarnya Saya tahu takwilnya kerana saya telah tengok internet hehe
benar ke jika kita cerita ke orang biasa maka tak terjadi?
Hafiz: pelik la cerita mimpi saya, mimpi tiap orang pasti ada banyak hehe
saya tengok dari posting2 anta, anta boleh cakap indonesia?
Kerana Saya tengok bahasa melayu saya jelik sangat, jadi guna indonesian lebih elok laa hehe

gw sikit2 aja bisa ngomong indo.. Kakak Soni, Apa yg Ustaz Thtl ngomong itu memang benar..

thtl wrote:1. hadis di kaki burung tu, maksudnya soni pergi cerita kpd ahli ta`bir mimpi. Maka jika dia ta`bir, maka jatuhlah dari kaki burung tu, bukannya cerita kat emak atau adik anda...

2. kalau u boleh ta`bir sendiri melalui internet, maka internet itulah penta`birnya, bukan anda..

3. Jika cerita kpd orang biasa, dia tak akan terjadi sbb dia bukan ahli dalam ta`bir mimpi...cuma dilarang menceritakan ialah ditakuti mereka akan hasad dan dengki dgn mimpi tsb...

cth: malam tadi soni mimpi dilanggar kereta dan mati.
maka esoknya soni menceritakan kpd beberapa orang di mesjid. Maka tersibarlah khabar, soni mimpi mati accident. Maka itu bukan ta`bir mimpi...

Gw juga tau ada takwil mimpi di Internet, tapi gw percaya Ustaz thtl .. Smile Mimpi kakak Soni mungkin ada benarnya, mungkin ada salahnya .. so gak usah khuatir kerena mimpi itu bisa jdi Mainan tidur, dan bisa juga Mimpi dari syaitan.. Smile Cuman mimpi dri Allah dan Malaikat ni jarang mau ketemu.. hehehe, who knows, If Allah want someone to recieve something useful, it means will bring something meaningful.. as long as we are in the right way, which is Al-Quran & As-sunnah.. Dreams sometimes can be true, but we don't know how it could happen.. maybe 10 years later it'll realized.. hehe.. Salam dari Malaysia ya kakak Soni Smile

_________________
"Memberi contoh dengan perbuatan adalah lebih baik daripada memberi contoh dengan perkataan." ~ Al-Ghazali

Mohamad hafiz
AHLI
AHLI

Posts : 867
Points : 1201
Join date : 23/01/2013
Age : 21
Location : Mukah

http://bloginformasiterkini.blogspot.com/

Back to top Go down

Re: Ragu ragu dan was-was

Post by soni on Mon Apr 01, 2013 10:41 am

ahli ta'bir mimpi adalah orang yang tahu arti mimpi sahaja (ia hanya tahu beberapa) atau dapat menta'bir mimpi (dapat mengartikan mimpi directly)?

soni
AHLI
AHLI

Posts : 194
Points : 256
Join date : 15/12/2011

Back to top Go down

Re: Ragu ragu dan was-was

Post by thtl on Mon Apr 01, 2013 10:52 am

kedua-duanya.

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Ragu ragu dan was-was

Post by soni on Mon Apr 01, 2013 11:00 am

thtl wrote:kedua-duanya.
1. kerana saya tahu arti mimpi saya tu sejak dulu (dari internet) bererti saya boleh membina mimpi saya terjadi, dengan mentadbir mimpi saya sendiri? sorry weird question
2. cari arti mimpi di internet = mimpi telah ditadbir ke?

soni
AHLI
AHLI

Posts : 194
Points : 256
Join date : 15/12/2011

Back to top Go down

Re: Ragu ragu dan was-was

Post by thtl on Mon Apr 01, 2013 11:05 am

Jika anda guna ta`bir mimpi dari internet, maka anda telah menggunakan sistem ta`bir Mimpi internet secara online.

Ini adalah Ta`bir Mimpi alaf baru, di mana anda boleh guna khidmat di Internet.

saya tegaskan sekali lagi: anda bukan menta`birnya sendiri, tapi menggunakan internet sbg tempat merujuk dalam urusan takwil Mimpi.

Isu: apakah Takwil Internet itu reliable? maksudnya dapat dipercayai?

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Ragu ragu dan was-was

Post by soni on Mon Apr 01, 2013 11:15 am

thtl wrote:Jika anda guna ta`bir mimpi dari internet, maka anda telah menggunakan sistem ta`bir Mimpi internet secara online.

Ini adalah Ta`bir Mimpi alaf baru, di mana anda boleh guna khidmat di Internet.

saya tegaskan sekali lagi: anda bukan menta`birnya sendiri, tapi menggunakan internet sbg tempat merujuk dalam urusan takwil Mimpi.

Isu: apakah Takwil Internet itu reliable? maksudnya dapat dipercayai?

yang ini saya percayai, ana dapat dari salah satu user AFN Smile, bereti kerana ana telah tahu tadbirnya kerana telah mencarinya sebelum mimpi tu terjadi, apa mimpi tu telah jatuh? bila belum sampai saya buat apa?

soni
AHLI
AHLI

Posts : 194
Points : 256
Join date : 15/12/2011

Back to top Go down

Re: Ragu ragu dan was-was

Post by thtl on Mon Apr 01, 2013 4:08 pm

Cth;

soni dah tahu kalau hujan turun adalah mendapat rahmat. sebab dah belajar dari website mimpi yg soni dah yakini OK.

maka malam esoknya, soni mimpi hujan lebat menimpa rumahnya.

maka soni pun bersyukur kerana mendapat rahmat Tuhan.

betul la tu...kenalah dgn apa yg soni ambik dari website tsb...

tapi soni tau tak, mimpi hujan ni ada 100 tafsiran yg berbedza...hehehe

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Ragu ragu dan was-was

Post by soni on Tue Apr 02, 2013 2:23 am

thtl wrote:Cth;

soni dah tahu kalau hujan turun adalah mendapat rahmat. sebab dah belajar dari website mimpi yg soni dah yakini OK.

maka malam esoknya, soni mimpi hujan lebat menimpa rumahnya.

maka soni pun bersyukur kerana mendapat rahmat Tuhan.

betul la tu...kenalah dgn apa yg soni ambik dari website tsb...

tapi soni tau tak, mimpi hujan ni ada 100 tafsiran yg berbedza...hehehe

problem saya mimpi ini mimpi pelik, cam na agar mimpi ni tak terjadi? harus ke cerita ke emak? atau cerita ke diri saya sendiri, tapi saya fikir saya sudah jadi ahli pentadbir mimpi ini (kerana tahu salah satu ta'birnya)?

soni
AHLI
AHLI

Posts : 194
Points : 256
Join date : 15/12/2011

Back to top Go down

Re: Ragu ragu dan was-was

Post by Mohamad hafiz on Tue Apr 02, 2013 3:33 am

Abg Soni, rasanya ustaz thtl suda kasi jawapan kpd apa yg abg soni tanya..

soni wrote:problem saya mimpi ini mimpi pelik,

Mimpi manusia kadangkala diberi oleh syaitan, Mungkin bisa jadi Mainan Akal.. atau mungkin sja mimpi dri Allah dan Malaikat..
Tapi apa yg pelik jika dpt ta'birkn mimpi tsb ? Sesungguhnya Abg Soni bertuah dpt menta'bir mimpi dgn sendiri..

soni wrote:cam na agar mimpi ni tak terjadi?
Mimpi ni berlaku bukan atas kehendak kita..

soni wrote:harus ke cerita ke emak?
Nanti emak abg soni akn takwil mimpi tersebut.. Sya kasi contoh..
(Bermimpi meninggal dunia, keesokan harinya ceritakan ke Emak.. Emak akan kata " Mimpi meninggal dunia ni maksudnya akan panjang umur " Jatuhlah ta'bir kpd mimpi tsb)

soni wrote:atau cerita ke diri saya sendiri,
Itu lebih afdal, sebab mimpi yg buruk tak boleh dikongsi..

Beriku iala ayt dlm Al-Quran :-

Sesungguhnya perbuatan berbisik (dengan kejahatan) itu adalah dari (hasutan) Syaitan, untuk menjadikan orang-orang yang beriman berdukacita; sedang bisikan itu tidak akan dapat membahayakan mereka sedikitpun melainkan dengan izin Allah; dan kepada Allah jualah hendaknya orang-orang yang beriman berserah diri.
(Al-Mujaadalah 58:10)

soni wrote:tapi saya fikir saya sudah jadi ahli pentadbir mimpi ini (kerana tahu salah satu ta'birnya)?
Klu abg Soni tahu ta'bir mimpi, maka tiada masalah untuk tidak ragu2 dan was2 dlm mimpi


P/s : kalau ada salah, tolong betulkan.. sbb saya hanyalah insan biasa Sad

_________________
"Memberi contoh dengan perbuatan adalah lebih baik daripada memberi contoh dengan perkataan." ~ Al-Ghazali

Mohamad hafiz
AHLI
AHLI

Posts : 867
Points : 1201
Join date : 23/01/2013
Age : 21
Location : Mukah

http://bloginformasiterkini.blogspot.com/

Back to top Go down

Re: Ragu ragu dan was-was

Post by thtl on Tue Apr 02, 2013 7:59 am

Mulai sekarang MH handle kes soni...

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Ragu ragu dan was-was

Post by soni on Tue Apr 02, 2013 9:58 am

Mohamad hafiz wrote:
soni wrote:1. ini yang saya fahami dari hadis mimpi ada di kaki burung
2. Sebenarnya Saya tahu takwilnya kerana saya telah tengok internet hehe
benar ke jika kita cerita ke orang biasa maka tak terjadi?
Hafiz: pelik la cerita mimpi saya, mimpi tiap orang pasti ada banyak hehe
saya tengok dari posting2 anta, anta boleh cakap indonesia?
Kerana Saya tengok bahasa melayu saya jelik sangat, jadi guna indonesian lebih elok laa hehe

gw sikit2 aja bisa ngomong indo.. Kakak Soni, Apa yg Ustaz Thtl ngomong itu memang benar..

thtl wrote:1. hadis di kaki burung tu, maksudnya soni pergi cerita kpd ahli ta`bir mimpi. Maka jika dia ta`bir, maka jatuhlah dari kaki burung tu, bukannya cerita kat emak atau adik anda...

2. kalau u boleh ta`bir sendiri melalui internet, maka internet itulah penta`birnya, bukan anda..

3. Jika cerita kpd orang biasa, dia tak akan terjadi sbb dia bukan ahli dalam ta`bir mimpi...cuma dilarang menceritakan ialah ditakuti mereka akan hasad dan dengki dgn mimpi tsb...

cth: malam tadi soni mimpi dilanggar kereta dan mati.
maka esoknya soni menceritakan kpd beberapa orang di mesjid. Maka tersibarlah khabar, soni mimpi mati accident. Maka itu bukan ta`bir mimpi...

Gw juga tau ada takwil mimpi di Internet, tapi gw percaya Ustaz thtl .. Smile Mimpi kakak Soni mungkin ada benarnya, mungkin ada salahnya .. so gak usah khuatir kerena mimpi itu bisa jdi Mainan tidur, dan bisa juga Mimpi dari syaitan.. Smile Cuman mimpi dri Allah dan Malaikat ni jarang mau ketemu.. hehehe, who knows, If Allah want someone to recieve something useful, it means will bring something meaningful.. as long as we are in the right way, which is Al-Quran & As-sunnah.. Dreams sometimes can be true, but we don't know how it could happen.. maybe 10 years later it'll realized.. hehe.. Salam dari Malaysia ya kakak Soni Smile

soni
AHLI
AHLI

Posts : 194
Points : 256
Join date : 15/12/2011

Back to top Go down

Re: Ragu ragu dan was-was

Post by soni on Tue Apr 02, 2013 10:04 am

thtl wrote:1. hadis di kaki burung tu, maksudnya soni pergi cerita kpd ahli ta`bir mimpi. Maka jika dia ta`bir, maka jatuhlah dari kaki burung tu, bukannya cerita kat emak atau adik anda...
Jadi hanya kepada penta'bir mimpi saja kot? juga penta'bir mimpi adalah orang lain (bukan diri sendiri)?

soni
AHLI
AHLI

Posts : 194
Points : 256
Join date : 15/12/2011

Back to top Go down

Re: Ragu ragu dan was-was

Post by soni on Tue Apr 02, 2013 10:07 am

soni wrote:
Mohamad hafiz wrote:
soni wrote:1. ini yang saya fahami dari hadis mimpi ada di kaki burung
2. Sebenarnya Saya tahu takwilnya kerana saya telah tengok internet hehe
benar ke jika kita cerita ke orang biasa maka tak terjadi?
Hafiz: pelik la cerita mimpi saya, mimpi tiap orang pasti ada banyak hehe
saya tengok dari posting2 anta, anta boleh cakap indonesia?
Kerana Saya tengok bahasa melayu saya jelik sangat, jadi guna indonesian lebih elok laa hehe

gw sikit2 aja bisa ngomong indo.. Kakak Soni, Apa yg Ustaz Thtl ngomong itu memang benar..

thtl wrote:1. hadis di kaki burung tu, maksudnya soni pergi cerita kpd ahli ta`bir mimpi. Maka jika dia ta`bir, maka jatuhlah dari kaki burung tu, bukannya cerita kat emak atau adik anda...

2. kalau u boleh ta`bir sendiri melalui internet, maka internet itulah penta`birnya, bukan anda..

3. Jika cerita kpd orang biasa, dia tak akan terjadi sbb dia bukan ahli dalam ta`bir mimpi...cuma dilarang menceritakan ialah ditakuti mereka akan hasad dan dengki dgn mimpi tsb...

cth: malam tadi soni mimpi dilanggar kereta dan mati.
maka esoknya soni menceritakan kpd beberapa orang di mesjid. Maka tersibarlah khabar, soni mimpi mati accident. Maka itu bukan ta`bir mimpi...

Gw juga tau ada takwil mimpi di Internet, tapi gw percaya Ustaz thtl .. Smile Mimpi kakak Soni mungkin ada benarnya, mungkin ada salahnya .. so gak usah khuatir kerena mimpi itu bisa jdi Mainan tidur, dan bisa juga Mimpi dari syaitan.. Smile Cuman mimpi dri Allah dan Malaikat ni jarang mau ketemu.. hehehe, who knows, If Allah want someone to recieve something useful, it means will bring something meaningful.. as long as we are in the right way, which is Al-Quran & As-sunnah.. Dreams sometimes can be true, but we don't know how it could happen.. maybe 10 years later it'll realized.. hehe.. Salam dari Malaysia ya kakak Soni Smile

soni
AHLI
AHLI

Posts : 194
Points : 256
Join date : 15/12/2011

Back to top Go down

Re: Ragu ragu dan was-was

Post by soni on Tue Apr 02, 2013 10:08 am

soni wrote:
thtl wrote:1. hadis di kaki burung tu, maksudnya soni pergi cerita kpd ahli ta`bir mimpi. Maka jika dia ta`bir, maka jatuhlah dari kaki burung tu, bukannya cerita kat emak atau adik anda...
Jadi hanya kepada penta'bir mimpi je ke? juga penta'bir mimpi adalah orang lain (bukan diri sendiri)?

soni
AHLI
AHLI

Posts : 194
Points : 256
Join date : 15/12/2011

Back to top Go down

Re: Ragu ragu dan was-was

Post by soni on Tue Apr 02, 2013 10:09 am

maaf double post


Last edited by soni on Tue Apr 02, 2013 10:15 am; edited 1 time in total

soni
AHLI
AHLI

Posts : 194
Points : 256
Join date : 15/12/2011

Back to top Go down

Re: Ragu ragu dan was-was

Post by soni on Tue Apr 02, 2013 10:11 am

thtl wrote:1. hadis di kaki burung tu, maksudnya soni pergi cerita kpd ahli ta`bir mimpi. Maka jika dia ta`bir, maka jatuhlah dari kaki burung tu, bukannya cerita kat emak atau adik anda...
Jadi hanya kepada penta'bir mimpi saja kot? juga penta'bir mimpi adalah orang lain (bukan diri sendiri)?

soni
AHLI
AHLI

Posts : 194
Points : 256
Join date : 15/12/2011

Back to top Go down

Re: Ragu ragu dan was-was

Post by thtl on Tue Apr 02, 2013 10:16 am

semua penta`bir mimpi, baik dirimu sendiri (jika kamu pandai meta`birnya), internet atau online atau kpd penta`bir mimpi jika jumpa secara live...

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Ragu ragu dan was-was

Post by soni on Tue Apr 02, 2013 10:24 am

jadi saya boleh bina mimpi saya terjadi?
Cth: saya bercakap sendirian, saya cakap, "saya mimpi A, yang takwilnya B" kemudian selepas tu sesuatu akan terjadi according to takwil B?

soni
AHLI
AHLI

Posts : 194
Points : 256
Join date : 15/12/2011

Back to top Go down

Re: Ragu ragu dan was-was

Post by thtl on Tue Apr 02, 2013 12:58 pm

kalau maksud bina itu menta'bir, iyalah jawabnya, kalau maksud membina mimpi tu kamu boleh mendatangkan mimpi atau mencipta mimpi sendiri, itu tidak bisa.tapi kalau maksudnya mencipta wawasan atau impian atau cita-cita...itu bagus sekali

Jika kamu yakin dapat menta`bir mimpimu sendiri, maka jadilah dia...

sama juga, kalau kamu mampu merepair sendiri mobilmu, maka repairlah, apa salahnya...kalau kamu mampu mengobati dirimu sendiri dari sebarang penyakit, maka apa salahnya obatilah dirimu sendiri...kalau kamu mampu membina rumahmu sendiri tanpa kontraktor, maka itu lagi bagus. jika kamu mampu masak sendiri, itu lagi bagus dari makan di restoren..hahaha


Last edited by thtl on Tue Apr 02, 2013 1:25 pm; edited 1 time in total

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Ragu ragu dan was-was

Post by Sponsored content Today at 12:38 pm


Sponsored content


Back to top Go down

Page 2 of 5 Previous  1, 2, 3, 4, 5  Next

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum