hadis2 perihal kewafatan rasulullah

View previous topic View next topic Go down

hadis2 perihal kewafatan rasulullah

Post by abu_aisyah on Sat Apr 13, 2013 4:48 pm

As-salamu 'alaikum

saya mohon dihimpun kan riwayat2 mengenai kewafatan rasulullah yg sahih dan tidak. ke 2 2 nya sekali..


_________________
www.facebook.com/syafiqabuhasan

abu_aisyah
AHLI SETIA
AHLI SETIA

Posts : 762
Points : 978
Join date : 03/06/2012
Age : 30
Location : bandar baru bangi, bandar tun razak

http://www.facebook.com/eveekids

Back to top Go down

Re: hadis2 perihal kewafatan rasulullah

Post by abu_aisyah on Sat Apr 13, 2013 4:50 pm

saya mulakan dengan ini,apakah statusnya?kisah rasulullah saat wafat menyebut Ummatii, ummatii, ummatiii?:

Matahari kian tinggi, tapi pintu rumah Rasulullah saw. masih tertutup. Sedang di dalamnya, Rasulullah sedang terbaring lemah dengan keningnya yang berkeringat dan membasahi pelepah kurma yang menjadi alas tidurnya.

Tiba-tiba dari luar pintu terdengar seorang yang berseru mengucapkan salam. "Bolehkah saya masuk?" tanyanya. Tetapi Fatimah tidak mengizinkannya masuk, "Maafkanlah, ayahku sedang demam," kata Fatimah yang membalikkan badan dan menutup pintu.

Kemudian dia kembali menemani ayahnya yang ternyata sudah membuka mata dan bertanya pada Fatimah, "Siapakah itu wahai anakku?" "Tak tahulah ayahku, orang sepertinya baru sekali ini aku melihatnya," tutur Fatimah lembut.

Lalu, Rasulullah saw. menatap puterinya itu dengan pandangan yang menggetarkan. Seolah-olah bahagian demi bahagian wajah anaknya itu hendak dikenang.

"Ketahuilah anakku, dialah yang menghapuskan kenikmatan sementara, dialah yang memisahkan pertemuan di dunia. Dialah malaikat maut," kata Rasulullah saw..

Fatimah menahan ledakan tangisnya. Malaikat maut datang menghampiri Rasulullah lalu Baginda menanyakan kenapa Jibril tidak ikut sama menyertainya. Kemudian dipanggilah Jibril yang sebelumnya sudah bersiap di atas langit dunia menyambut ruh kekasih Allah dan penghulu dunia ini.

"Jibril, jelaskan apa hakku nanti di hadapan Allah?" Tanya Rasulullah dengan suara yang amat lemah.

"Pintu-pintu langit telah terbuka, para malaikat telah menanti ruhmu. Semua syurga terbuka lebar menanti kedatanganmu," kata Jibril. Tapi itu ternyata tidak membuatkan Rasulullah lega, matanya masih penuh kecemasan.

"Engkau tidak senang mendengar khabar ini?" Tanya Jibril lagi.

"Khabarkan kepadaku bagaimana nasib umatku kelak?"

"Jangan khuatir, wahai Rasul Allah, aku pernah mendengar Allah berfirman kepadaku: 'Ku haramkan syurga bagi sesiapa saja, kecuali umat Muhammad telah berada di dalamnya," kata Jibril.

Detik-detik semakin dekat, saatnya Izrail melakukan tugas. Perlahan ruh Rasulullah ditarik. Nampak seluruh tubuh Rasulullah bersimbah peluh, urat-urat lehernya menegang.

"Jibril, betapa sakit sakaratul maut ini." Perlahan Rasulullah mengaduh. Fatimah terpejam, Ali yang di sampingnya menunduk semakin dalam dan Jibril memalingkan muka.

"Jijikkah kau melihatku, hingga kau palingkan wajahmu Jibril?" Tanya Rasulullah pada Malaikat penghantar wahyu itu.

"Siapakah yang sanggup, melihat kekasih Allah direnggut ajal," kata Jibril.

Sebentar kemudian terdengar Rasulullah memekik, kerana sakit yang tidak tertahan lagi. "Ya Allah, dahsyat nian maut ini, timpakan saja semua siksa maut ini kepadaku, jangan pada umatku.

Badan Rasulullah mulai dingin, kaki dan dadanya sudah tidak bergerak lagi. Bibirnya bergetar seakan hendak membisikkan sesuatu, Ali segera mendekatkan telinganya. "Uushiikum bis shalati, wa maa malakat aimanuku, peliharalah shalat dan peliharalah orang-orang lemah di antaramu."

Di luar pintu tangis mulai terdengar bersahutan, sahabat saling berpelukan. Fatimah menutupkan tangan di wajahnya, dan Ali kembali mendekatkan telinganya ke bibir Rasulullah yang mulai kebiruan.

"Ummatii, ummatii, ummatiii?" – "Umatku, umatku, umatku"

Dan, berakhirlah hidup manusia mulia yang memberi sinaran itu. Kini, mampukah kita mencintai dirinya sebagaimana Baginda mencintai kita?

Allahumma sholli 'ala Muhammad wa baarik wa salim 'alaihi

Betapa cintanya Rasulullah kepada kita.

Semoga kita hargai segala pengorbanan Rasulullah SAW.

--------------------


Last edited by abu_aisyah on Sat Apr 13, 2013 5:04 pm; edited 1 time in total

_________________
www.facebook.com/syafiqabuhasan

abu_aisyah
AHLI SETIA
AHLI SETIA

Posts : 762
Points : 978
Join date : 03/06/2012
Age : 30
Location : bandar baru bangi, bandar tun razak

http://www.facebook.com/eveekids

Back to top Go down

Re: hadis2 perihal kewafatan rasulullah

Post by abu_aisyah on Sat Apr 13, 2013 5:01 pm

yang ni saya ambil dari riadus solihin dan yakin ianya sahih.dalam bab malu.peristiwa fatimah dibisikkan oleh rasulullah mengenai 2 perkara.

Dari Aisyah radhiallahu 'anha, katanya: "Kita semua para isteri Nabi s.a.w. sedang
berada di sisi beliau s.a.w. itu. Kemudian menghadaplah puterinya yakni Fathimah
radhiallahu 'anha dengan berjalan dan jalannya itu tidak ada salahnya samasekali - yakni sama persis - dari jalannya Rasulullah s.a.w. Ketika beliau s.a.w. melihatnya, beliaupun
menyambutnya dengan baik dan bersabda: "Marhaban hai puteriku." Fathimah disuruhnya
duduk di sebelah kanannya atau - menurut riwayat lain - di sebelah kirinya. Seterusnya Nabi
s.a.w. membisikinya, lalu Fathimah menangis dengan tangisnya yang keras sekali. Setelah
beliau s.a.w. melihat kegelisahan puterinya lalu dibisikinya sekali lagi, ialu Fathimah
tertawa."
Saya - Aisyah - berkata kepada Fathimah: "Engkau telah diistimewakan oleh
Rasulullah s.a.w. di antara sekalian isteri-isterinya dengan dibisiki, kemudian engkau
menangis." Sesudah Rasulullah s.a.w. berdiri dari tempatnya, lalu saya - Aisyah - bertanya
kepada Fathimah: "Apakah yang disabdakan oleh Rasulullah s.a.w. padamu itu?" Fathimah
menjawab: "Saya tidak akan menyiar-nyiarkan apa yang dirahasiakan oleh Rasulullah s.a.w."
Sesudah Rasulullah s.a.w. wafat, saya berkata kepada Fathimah: "Saya bersengaja
hendak bertanya kepadamu dengan cara yang sebenarnya, supaya engkau meberitahukan
kepadaku apa yang disabdakan oleh Rasulullah s.a.w. Fathimah menjawab: "Kalau sekarang,
baiklah saya memberitahukan itu. Adapun yang dibisikkan oleh beliau s.a.w. pada pertama
kalinya, yaitu beliau s.a.w. memberitahukan kepada saya bahwasanya Jibril dahulunya
memberikan kepadanya wahyu dari al-Quran itu dalam setahun sekali, sedang sekarang
dalam setahun diberikan dua kali. Beliau s.a.w. bersabda: "Sesungguhnya saya tidak
mengetahui tentang datangnya ajalku itu, melainkan tentu sudah dekat. Maka dari itu
bertaqwalah engkau dan bersabarlah, sesungguhnya saja sebaik-baiknya orang yang
mendahului ialah saya mendahuluimu." Karena itu lalu saya menangis sebagaimana tangisku
yang anda lihat dulu itu. Selanjutnya setelah beliau s.a.w. melihat betapa kegelisahan hatiku,
lalu saya dibisikinya untuk kedua kalinya, lalu beliau bersabda: "Hai Fathimah, tidakkah
engkau suka jikalau engkau menjadi penghulu -pemimpin - dari seluruh wanita dari
kalangan kaum mu'minin atau penghulu dari seluruh wanita dari kalangan ummat ini?" Oleh
karena itu, maka sayapun ketawa sebagaimana yang anda lihat dulu itu." (Muttafaq 'alaih. Ini
adalah lafaznya Imam Muslim)

_________________
www.facebook.com/syafiqabuhasan

abu_aisyah
AHLI SETIA
AHLI SETIA

Posts : 762
Points : 978
Join date : 03/06/2012
Age : 30
Location : bandar baru bangi, bandar tun razak

http://www.facebook.com/eveekids

Back to top Go down

Re: hadis2 perihal kewafatan rasulullah

Post by thtl on Sat Apr 13, 2013 7:57 pm

ummati, ummati tu tak sohih, nanti ana kemukakan dalilnya..kena cari dulu dalam database...

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: hadis2 perihal kewafatan rasulullah

Post by thtl on Sat Apr 13, 2013 9:37 pm

ni jawapan Dr Maza.com
Dipetik dari fb DrMaza.com..

Dalam hadis sahih Nabi s.a.w menyebut semasa hendak wafat ALLAHUMMA FI AL-RAFIQ AL-A'LA (Sahih al-Bukhari dll). Tiada riwayat yang sahih menyatakan baginda semasa hendak wafat menyebut ummati! ummati!. Perkataan ummati! ummati disebut dalam hadis-hadis bukan semasa baginda hendak wafat.

Dalam al-Bukhari:
إِنَّهُ لَمْ يُقْبَضْ نَبِىٌّ قَطُّ حَتَّى يَرَى مَقْعَدَهُ مِنَ الْجَنَّةِ ثُمَّ يُحَيَّا أَوْ يُخَيَّرَ » . فَلَمَّا اشْتَكَى وَحَضَرَهُ الْقَبْضُ وَرَأْسُهُ عَلَى فَخِذِ عَائِشَةَ غُشِىَ عَلَيْهِ ، فَلَمَّا أَفَاقَ شَخَصَ بَصَرُهُ نَحْوَ سَقْفِ الْبَيْتِ ثُمَّ قَالَ « اللَّهُمَّ فِى الرَّفِيقِ الأَعْلَى »

](Bahawa tidak seorang Nabi pun yang dicabut nyawanya melainkan diperlihatkan tempatnya dalam syurga. Apabila Rasulullah s.a.w dalam kesakitan dan menghampiri maut, kepala baginda atas peha 'Aishah dalam keadaan pitam. Apabila baginda sedar, matanya memandang ke arah bumbung rumah lalu menyebut: "ALLAHUMMA FI AL-RAFIQ AL-A'LA (YA ALLAH! PADA TEMAN YANG MAHA TINGGI)

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: hadis2 perihal kewafatan rasulullah

Post by thtl on Sat Apr 13, 2013 9:54 pm

dalam sahih Bukhari, ungkapan terakhir kpd ahli keluarganya ialah
ALLAHUMMA FI AL-RAFIQ AL-A'LA

Manakala kepada ummat baginda ialah:

آخر وصية أوصى بها النبي صلى الله عليه وسلم أمته :
عن علي رضي الله عنه قال : "كان آخر كلام النبي صلى الله عليه وسلم الصلاة الصلاة اتقوا الله فيما ملكت أيمانكم " صحيح لغيره رواه أبو داود وابن ماجه


Wasiat terakhir baginda kpd ummatnya ialah solat, solat, dan takutlah akan Allah terhadap apa yg kamu miliki." sahih Abu Daud dan Ibn Majah.

Ini yg orang keliru...wasiat terakhir kpd umat ialah solat dan pemilikan kita dan bukannya ummati, ummati ummati...

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: hadis2 perihal kewafatan rasulullah

Post by Ibnu Hisyam on Mon Apr 15, 2013 6:03 am

yang Nabi s.a.w. mintak siwak tu mcm mana tuan?

Ibnu Hisyam
AHLI
AHLI

Posts : 93
Points : 104
Join date : 12/04/2013
Age : 42
Location : Sarawak

Back to top Go down

Re: hadis2 perihal kewafatan rasulullah

Post by thtl on Mon Apr 15, 2013 6:43 am

Nabi saw selalu minta disiwakkan walaupun ketika di penghujung hayat menunjukkan sunnah oral hygiene ni antara sunnah fitrah yg amat diberatkan.

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: hadis2 perihal kewafatan rasulullah

Post by Ibnu Hisyam on Mon Apr 15, 2013 8:22 am

Like

Ibnu Hisyam
AHLI
AHLI

Posts : 93
Points : 104
Join date : 12/04/2013
Age : 42
Location : Sarawak

Back to top Go down

Re: hadis2 perihal kewafatan rasulullah

Post by Mohamad hafiz on Mon Apr 15, 2013 8:25 am

oral hygiene ni nickname bagi ape ek ? Berus gigi or ubat gigi ?
maaf, sya tak mengerti scientific name Embarassed

_________________
"Memberi contoh dengan perbuatan adalah lebih baik daripada memberi contoh dengan perkataan." ~ Al-Ghazali

Mohamad hafiz
AHLI
AHLI

Posts : 867
Points : 1201
Join date : 23/01/2013
Age : 21
Location : Mukah

http://bloginformasiterkini.blogspot.com/

Back to top Go down

Re: hadis2 perihal kewafatan rasulullah

Post by Ibnu Hisyam on Mon Apr 15, 2013 8:34 am

kebersihan mulut

Ibnu Hisyam
AHLI
AHLI

Posts : 93
Points : 104
Join date : 12/04/2013
Age : 42
Location : Sarawak

Back to top Go down

Re: hadis2 perihal kewafatan rasulullah

Post by Mohamad hafiz on Mon Apr 15, 2013 8:36 am

oral hygiene tu nama samaran bagi Kebersihan mulut ek ? hehe arigato gonzaimas Saudara Ibnu Hisyam Smile

_________________
"Memberi contoh dengan perbuatan adalah lebih baik daripada memberi contoh dengan perkataan." ~ Al-Ghazali

Mohamad hafiz
AHLI
AHLI

Posts : 867
Points : 1201
Join date : 23/01/2013
Age : 21
Location : Mukah

http://bloginformasiterkini.blogspot.com/

Back to top Go down

Re: hadis2 perihal kewafatan rasulullah

Post by Ibnu Hisyam on Mon Apr 15, 2013 10:26 am

Smile Like

Ibnu Hisyam
AHLI
AHLI

Posts : 93
Points : 104
Join date : 12/04/2013
Age : 42
Location : Sarawak

Back to top Go down

Re: hadis2 perihal kewafatan rasulullah

Post by Sponsored content Today at 5:14 pm


Sponsored content


Back to top Go down

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum