Hukuman untuk perogol

View previous topic View next topic Go down

Hukuman untuk perogol

Post by Mohamad hafiz on Mon May 06, 2013 2:41 pm

Asalamualaikum,

Saya ingin bertanya kpd rakan2 di forum, Saya terjumpa satu laman di website ni..
Link : http://1tube.my/video/10152/18sg-perogol-dipukul-hingga-mati

Soalan :-
1. Apakah orang ramai boleh hukum perogol dengan memukulnya ?
2. Apakah tidak perlu saksi terlebih dahulu ?
3. Adakah perempuan itu perlu dihukum sama ?
4. Adakah perempuan perlu dihukum setimpal ? *Ada tida situasi :-
------a) Perempuan dirogol secara paksa
------b) Perempuan dirogol secara rela
------c) Perempuan ialah si perogol

5. Adakah si perogol yg dipukul tu layak dipukul sehingga mati tanpa dibicarakan terlebih dahulu ?
6. Apakah hakim tidak perlu menggunakan undang2 terhadap si perogol ?

Saya memang tak sanggup tengok si perogol tu dipukul begitu kejam sekali, kadangkala, manusia pun boleh berubah selepas melakukan kesalahan..

_________________
"Memberi contoh dengan perbuatan adalah lebih baik daripada memberi contoh dengan perkataan." ~ Al-Ghazali

Mohamad hafiz
AHLI
AHLI

Posts : 867
Points : 1201
Join date : 23/01/2013
Age : 21
Location : Mukah

http://bloginformasiterkini.blogspot.com/

Back to top Go down

Re: Hukuman untuk perogol

Post by thtl on Mon May 06, 2013 9:28 pm

MH,

itu dinamakan penghukuman RIMBA, uncivilized, membelakangi perundangan atau mengambil tindakan undang2 sendiri..

Ia suatu kesalahan dalam agama dan hukum civil.

Bukan saja progol yg dibunuh kejam oleh orang ramai tapi peragut, mangsa kemalangan jalanraya dan pencuri.

Langkah yg betul ialah mnyerahkan perogol kpd polis dan menolong mangsa membuat laporan Polis dan pmeriksaan doktor utk bahan bukti

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Hukuman untuk perogol

Post by Mohamad hafiz on Tue May 07, 2013 1:24 am

Alhamdulillah.. tpi agak x adil bagi perogol tu, sebab dia tidak dibicarakan terlbih dahulu Smile

_________________
"Memberi contoh dengan perbuatan adalah lebih baik daripada memberi contoh dengan perkataan." ~ Al-Ghazali

Mohamad hafiz
AHLI
AHLI

Posts : 867
Points : 1201
Join date : 23/01/2013
Age : 21
Location : Mukah

http://bloginformasiterkini.blogspot.com/

Back to top Go down

Re: Hukuman untuk perogol

Post by alDayyan on Tue May 07, 2013 4:17 am

tp syeikh, hukuman sebegini boleh ke digunakan utk oleh org ramai? saya rasa, memadai Allah selaku saksi dalam kes ini yg mana kalau memerlukan hukuman manusia, tersangat2lah ringan..

bila di kaji secara halus lagi teliti, hukuman yg ada sekarang ni lah yg tidak adil bagi mangsa rogol..setakat 20 tahun jel dgn 20 kali sebatan apa lah sangat sekiranya hendak di bandingkan dgn hukuman yg org ramai ambil sendiri seperti ini..

dan katakanla sekiranya perogol itu telah berkahwin, sekiranya mengikut hudud, sudah tentu dia direjam sampai matikan? sepatutnya bila dah dibuktikan di mahkamah, keluarga mangsa berhak membuat tuntutan kepada mahkamah utk menjatuhkan hukumannya sendiri samada 100% ikut undang2 yg telah ditetapkan atau mengikut acuan Islam iaitu rejam dgn batu sampai mati. saya yakin keluarga mangsa mempunyai hak utk memilih jenis hukuman yg setimpal atas perbuatan pemangsa.

_________________
Jazakallah  kerana menjawab persoalan saya.. Semoga Allah merahmati kita semua.  Smile
Jemput LIKE   Like  fanpage
KOLEKSI HADIS PALSU DAN KISAH ISRAELIYAT.

alDayyan
Helper
Helper

Posts : 562
Points : 771
Join date : 25/05/2012
Age : 47
Location : 127.0.0.1

http://www.bicarathtl.forumms.net

Back to top Go down

Re: Hukuman untuk perogol

Post by thtl on Tue May 07, 2013 8:49 am

Sil,
yang boleh bunuh perogol tsb ialah ahli keluarga mangsa rogol, kemudian dia kena serah diri kpd Polis.

Manakala org lain tak boleh ambil undang2 dalam tangan mereka...itu mmg jelas dalam hukum Islam dan hukum civil...sebab tu ada sistem Polis, Hakim dan peguam

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Hukuman untuk perogol

Post by alDayyan on Wed May 08, 2013 11:47 am

thtl wrote:Sil,
yang boleh bunuh perogol tsb ialah ahli keluarga mangsa rogol, kemudian dia kena serah diri kpd Polis.

Manakala org lain tak boleh ambil undang2 dalam tangan mereka...itu mmg jelas dalam hukum Islam dan hukum civil...sebab tu ada sistem Polis, Hakim dan peguam

maksud saya, famili mangsa tu boleh buat permohonan kat mahkamah utk menjatuhkan hukuman yg selari dgn hukumabn rogol sekarang ni terhadap pesalah rogol tersebut..

_________________
Jazakallah  kerana menjawab persoalan saya.. Semoga Allah merahmati kita semua.  Smile
Jemput LIKE   Like  fanpage
KOLEKSI HADIS PALSU DAN KISAH ISRAELIYAT.

alDayyan
Helper
Helper

Posts : 562
Points : 771
Join date : 25/05/2012
Age : 47
Location : 127.0.0.1

http://www.bicarathtl.forumms.net

Back to top Go down

Re: Hukuman untuk perogol

Post by Dodo Don on Wed May 08, 2013 12:28 pm

Mampukah keluarga tertuduh itu mengawal niat dia membunuh itu kerana Allah atau kerana perasaan marahnya terhadap perogol itu? Sebab itu hukuman dijalankan oleh pihak yang diberi kuasa. Kalau seseorang itu tahu azab membunuh tanpa hak, tentu lebih baik baginya menahan kemarahan dan bersabar daripada dia menjadi seorang pembunuh.

Dodo Don
AHLI
AHLI

Posts : 210
Points : 244
Join date : 26/05/2012

Back to top Go down

Re: Hukuman untuk perogol

Post by thtl on Wed May 08, 2013 1:28 pm

DDD,
membunuh perogol oleh keluarga mangsa merupakan hukum uruf bangsa arab, begitu juga membunuh lelaki yg meniduri isteri seseorang, cth: jika suami balik rumah, ada lelaki lain sedang bersama dgn isterinya, hukum arab, suami boleh bunuh lelaki tsb..

hukum uruf ni kat tanah arab masih sukar dihapuskan. sebab zaman dulu pun Nabi saw tidak komen mengenai tindakan ini...

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Hukuman untuk perogol

Post by Dodo Don on Thu May 09, 2013 4:53 am

Kalau zaman Melaka dulu pun begitu, sewaktu keris digunakan utk membuat penyelesaian. Smile

Dodo Don
AHLI
AHLI

Posts : 210
Points : 244
Join date : 26/05/2012

Back to top Go down

Re: Hukuman untuk perogol

Post by thtl on Thu May 09, 2013 8:04 am

natural instinct: jika anda lihat org yg anda kasihi di perkosa dgn kejam, anda akan bertindak membunuhnya, sebab perkosaan telah membunuh harga diri , maruah dan kehormatan wanita dan keluarganya...

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Hukuman untuk perogol

Post by alDayyan on Thu May 09, 2013 9:39 am

Kanak-kanak perempuan 12 tahun dirogol dan dibunuh
Oleh SITI RIHAIZAH ZAINAL

KLANG 9 Mei - Mayat seorang kanak-kanak perempuan berusia 12 tahun dipercayai mangsa rogol dan bunuh dijumpai di tempat letak kereta Lorong Batu Nilam 1E, Bukit Tinggi di sini malam tadi.

Ketua Polis Daerah Klang Selatan, Senior Asisten Komisioner Mohammad Md. Yusop berkata, mayat Nur Amyliana Shuhada Mohd. Nor ditemukan oleh orang ramai dalam keadaan terbaring di tempat kejadian pada pukul 10.30 malam.

"Kanak-kanak malang itu sudah meninggal dunia semasa ditemukan dan polis mengesyaki mangsa mungkin dirogol sebelum dibunuh kerana siasatan mendapati ada kesan pendarahan di bahagian kemaluannya

"Dua suspek lelaki berusia 19 dan 24 tahun telah ditahan untuk membantu siasatan kes berkenaan," katanya dalam sidang akhbar di sini hari ini. - UTUSAN ONLINE

http://www.utusan.com.my/utusan/Jenayah/20130509/je_09/Kanak-kanak-perempuan-12-tahun-dirogol-dan-dibunuh

sekiranya ini berlaku kepada keluarga anda..apakah yg akan anda lakukan?
meratapi nasib dan takdir itu dah tentu, tp tergamak ke anda nak jatuhkan hukuman sendiri (bunuh) terhadap pesalah tersebut? (sekiranya hukuman tersebut telah mendapat kelulusan mahkamah atau perkenan dari sultan).

atau lebih baik senyum sahaja sambil memaafkan dan mendoakan kepada Allah agar pembunuh dan perogol tersebut bertaubat?

saya rasa sesetengah kes jenayah seperti ini wajib kita tiru uruf arab kat sana.. baru tau langit tinggi rendah.. at least kita beri tempoh percubaan hukuman sebegini di jalankan terhadap pesalah bagi tempoh 10 tahun dulu ke? experimental..

_________________
Jazakallah  kerana menjawab persoalan saya.. Semoga Allah merahmati kita semua.  Smile
Jemput LIKE   Like  fanpage
KOLEKSI HADIS PALSU DAN KISAH ISRAELIYAT.

alDayyan
Helper
Helper

Posts : 562
Points : 771
Join date : 25/05/2012
Age : 47
Location : 127.0.0.1

http://www.bicarathtl.forumms.net

Back to top Go down

Re: Hukuman untuk perogol

Post by Mohamad hafiz on Thu May 09, 2013 9:47 am

kne gubal undang2 baru lgi.. kot...

_________________
"Memberi contoh dengan perbuatan adalah lebih baik daripada memberi contoh dengan perkataan." ~ Al-Ghazali

Mohamad hafiz
AHLI
AHLI

Posts : 867
Points : 1201
Join date : 23/01/2013
Age : 21
Location : Mukah

http://bloginformasiterkini.blogspot.com/

Back to top Go down

Re: Hukuman untuk perogol

Post by thtl on Thu May 09, 2013 12:35 pm

dalam mazhab Maliki, perogol akan di potong anggota secara menyilang..tangan kiri dan kaki kanan.

di saudi sekarang, hukuman pancung kepala.

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Hukuman untuk perogol

Post by soni on Tue May 14, 2013 9:23 am

cam na jika perogol tu merogol budak laki2 yang masih kecik, sehingga budak tu tak cakap2 kepada sesiapa. Selepas tu perogol bertobat, apa ia masih wajib dibunuh (hukuman homosex) jika tertangkap atau tidak?

soni
AHLI
AHLI

Posts : 194
Points : 256
Join date : 15/12/2011

Back to top Go down

Re: Hukuman untuk perogol

Post by Mohamad hafiz on Tue May 14, 2013 9:28 am

soni wrote:cam na jika perogol tu merogol budak laki2 yang masih kecik, sehingga budak tu tak cakap2 kepada sesiapa. Selepas tu perogol bertobat, apa ia masih wajib dibunuh (hukuman homosex) jika tertangkap atau tidak?

Abg Soni, perogol itu Laki2 atau perempuan ?

_________________
"Memberi contoh dengan perbuatan adalah lebih baik daripada memberi contoh dengan perkataan." ~ Al-Ghazali

Mohamad hafiz
AHLI
AHLI

Posts : 867
Points : 1201
Join date : 23/01/2013
Age : 21
Location : Mukah

http://bloginformasiterkini.blogspot.com/

Back to top Go down

Re: Hukuman untuk perogol

Post by soni on Tue May 14, 2013 9:31 am

Mohamad hafiz wrote:
soni wrote:cam na jika perogol tu merogol budak laki2 yang masih kecik, sehingga budak tu tak cakap2 kepada sesiapa. Selepas tu perogol bertobat, apa ia masih wajib dibunuh (hukuman homosex) jika tertangkap atau tidak?

Abg Soni, perogol itu Laki2 atau perempuan ?
laki2, tadi saya telah tulis "(hukuman homosex)" Smile

soni
AHLI
AHLI

Posts : 194
Points : 256
Join date : 15/12/2011

Back to top Go down

Re: Hukuman untuk perogol

Post by thtl on Tue May 14, 2013 4:31 pm

soni tanya
cam na jika perogol tu merogol budak laki2 yang masih kecik, sehingga budak tu tak cakap2 kepada sesiapa. Selepas tu perogol bertobat, apa ia masih wajib dibunuh (hukuman homosex) jika tertangkap atau tidak?

Jawab:
ia adalah hukum rogol luar tabi'iy (hirabah seksual) bukan homoseks. Homoseks ialah suka sama suka.
Jika ditangkap bagaimana nak tsabit kesalahan jika ia berlaku 15-20 tahun dulu??


thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Hukuman untuk perogol

Post by Sponsored content Today at 5:22 am


Sponsored content


Back to top Go down

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum