Siapa ISIL ??

Page 1 of 2 1, 2  Next

View previous topic View next topic Go down

Siapa ISIL ??

Post by najib76 on Wed Jul 02, 2014 10:08 am

Salam 

1. Siapa ISIL ?
2. Mereka hendak tawan Saudi dan runtuhkan Kaabah ?

avatar
najib76
AHLI
AHLI

Posts : 233
Points : 337
Join date : 02/12/2011
Location : Johor

Back to top Go down

Re: Siapa ISIL ??

Post by abubakar on Wed Jul 02, 2014 12:52 pm



Pendapat Sh. Asim Al-hakeem.



Pendapat Sh. Abdul Aziz Al-Turaifi.



Pendapat Sh. Abdullah Rahhal.

_________________
Ya Allah ajarkanlah aku perkara yg aku masih jahil dan ingatkanlah aku mengenai apa yg aku lupa.
avatar
abubakar
AHLI
AHLI

Posts : 262
Points : 314
Join date : 06/07/2012

Back to top Go down

Re: Siapa ISIL ??

Post by thtl on Thu Jul 03, 2014 2:21 am

1. ISIL=Jihadi Iraq dan Syria atau Da'isy (Daulah islamiah), pelampau sunni

2. Jika nak tawan saudi dan runtuhkan kaabah adalah petunjuk akan kesesatannya
avatar
thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Siapa ISIL ??

Post by seijiseimura84 on Thu Jul 03, 2014 7:19 am

Saya fikir ramai org terpengeruh termasuklah kalaysia kerana wujudnya hafis bahawa angkatan mahdi ni bawa panji hitam yg datang dari timur. Yg kononnya datang dari khurasan
avatar
seijiseimura84
AHLI
AHLI

Posts : 472
Points : 779
Join date : 27/11/2011

Back to top Go down

Re: Siapa ISIL ??

Post by Solah on Thu Jul 03, 2014 7:57 am

1. Saya cuba share dan ingat balik satu artikel yang saya baca dekat majalah Crescent International beberapa bulan dulu (note: sebahagian pengarang CI ni pro-Iran dan amat anti-Arab Saudi).

Seorang reporter berjaya diberi kebenaran untuk attach kepada satu unit di bawah unit Jabhat al-Nusra (JN) di Syria (http://en.wikipedia.org/wiki/Al-Nusra_Front). Sepanjang attachment tu, dia berdialog dengan seorang yang agak ada pangkat dalam JN. Hasil perbincangan:_

a. JN ni ally dengan ISIS/ISIL. Tapi bezanya ISIS ni lagi kejam sebab sewenang-wenangnya bunuh orang awam termasuk orang Islam asalkan matlamat diorang tercapai. Taat 100% kepada ketua tanpa soal.

b. JN dan ISIS ni cirinya sama je macam khawarij. Dalam istilah moden, 2-2 pertubuhan ni kita gelar neo-khawarij. Dalil diorang sama je macam khawarij: "tiada hukum melainkan hukum Allah". Dan daripada satu dalil ni diorang dah pesong banyak bende & halalkan perkara dahsyat seperti menghalalkan darah umat Islam yang tak setuju dengan diorang (diakui juga ulama Syria tak sehaluan dgn diorang jugak dibunuh) dan boleh jatuhkan (note:perang) dengan mana-mana negara Islam untuk tegakkan negara khalifah diorang sendiri kalau kita tak join diorang.

Wallahu'alam.

Solah
AHLI
AHLI

Posts : 114
Points : 187
Join date : 07/01/2012
Age : 35
Location : Penang

Back to top Go down

Re: Siapa ISIL ??

Post by seijiseimura84 on Thu Jul 03, 2014 1:42 pm

Sabda Nabi saw.
Jika kamu semua melihat Panji-panji Hitam datang dari arah Khurasan, maka sambutlah ia walaupun kamu terpaksa merangkak di atas salji. Sesungguhnya di tengah-tengah panji-panji itu ada Khalifah Allah yang mendapat petunjuk. Maksudnya ialah al-Mahdi.
(Ibnu Majah, Abu Nuaim & Al-Hakim)

Ya, khurasan adalah nama tempat....Dari Abu Hurairah, Rasulullah SAW bersabda; ‘’(Pasukan yang membawa) bendera hitam akan muncul dari Khurasan. Tak ada kekuatan yang mampu menahan laju mereka dan mereka akhirnya akan mencapai Jerusalem, di tempat itulah mereka akan mengibarkan benderanya.’’ (Hadis Riwayat At-Tarmizi).

so camne ni, kalau org guna hadis ni seolah2 isis ini golongan yg disebutkan
avatar
seijiseimura84
AHLI
AHLI

Posts : 472
Points : 779
Join date : 27/11/2011

Back to top Go down

Re: Siapa ISIL ??

Post by bukhori on Thu Jul 03, 2014 8:54 pm

sy rs doc. fathi dh jelaskan yg hadith tu dhaif seingat sy..

bukhori
AHLI
AHLI

Posts : 88
Points : 124
Join date : 30/01/2014

Back to top Go down

Re: Siapa ISIL ??

Post by bukhori on Thu Jul 03, 2014 9:16 pm

Ni salah satu riwayat,

Bersabda Rasulu Llah:
Diperangi di sisi khazanah antum tiga, kesemuanya
anak khalifah. Kemudian ia tidak berakhir kepada satu
daripada mereka. Kemudian terbit panji-panji hitam daripada arah timur, maka mereka memerangi antum dengan peperangan yang tidak pernah sesuatu kaum diperangi. Kemudian dia menyebut sesuatu yang saya tidak mengingatinya. Maka dia berkata: membai`ahnya, walaupun dengan merangkak di atas salji. Maka sesungguhnya dia ialah khalifah Allahvyang mendapat hidayah>
(HR Ibnu Majah)

imam al-Baihaqi meng-'ilal-kan/mendhaifkn hadis ni, kata al-Baihaqi:
'' ﺗﻔﺮﺩ ﺑﻪ ﻋﺒﺪ ﺍﻟﺮﺯﺍﻕ ، ﻋﻦ ﺍﻟﺜﻮﺭﻱ . ﻭﺭﻭﻱ ﻣﻦ ﻭﺟﻪ ﺁﺧﺮ ، ﻋﻦ ﺃﺑﻲ ﻗﻼﺑﺔ ، ﻭﻟﻴﺲ ﺑﺎﻟﻘﻮﻱ ' -
rujuk Dlai Nubuwwah, no. 2880'

begitu juga al-Albani, al-Albani nilai hadis ni Mungkar - rujuk Silsilah Dhaifah, no. 85 dan Dhaif
Ibn Majah, no. 4084

-al-fikrah.net-

bukhori
AHLI
AHLI

Posts : 88
Points : 124
Join date : 30/01/2014

Back to top Go down

Re: Siapa ISIL ??

Post by seijiseimura84 on Fri Jul 04, 2014 12:39 am

bukhori wrote:sy rs doc. fathi dh jelaskan yg hadith tu dhaif seingat sy..
betul tu bukhori
saya membawa hadis ini kerana saya percaya hadis ini punca dan kenapa beberapa org muslim termasuk dlm negaarra kita sendiri join isis, kerana mereka menyangka inilah golongan disebut hadis
sekadar hipotesis
avatar
seijiseimura84
AHLI
AHLI

Posts : 472
Points : 779
Join date : 27/11/2011

Back to top Go down

Re: Siapa ISIL ??

Post by seijiseimura84 on Mon Jul 07, 2014 3:01 am

http://www.mahdiwatch.org/

Sebuah analisis terhadap isis
avatar
seijiseimura84
AHLI
AHLI

Posts : 472
Points : 779
Join date : 27/11/2011

Back to top Go down

Re: Siapa ISIL ??

Post by Ibnu Sarkawi on Mon Jul 07, 2014 6:27 am

http://english.alarabiya.net/en/News/middle-east/2014/07/05/Qaradawi-says-jihadist-caliphate-violates-sharia-.html

Qatar-based Egyptian Muslim cleric Yusef al-Qaradawi said on Saturday that the declaration of an Islamic caliphate by the militant Islamic State of Iraq and Syria (ISIS) violates sharia law.
avatar
Ibnu Sarkawi
AHLI
AHLI

Posts : 404
Points : 579
Join date : 06/12/2011

Back to top Go down

Re: Siapa ISIL ??

Post by seijiseimura84 on Mon Jul 07, 2014 6:58 am

Tp sayang yusof qaradawi tidak menghuraikan secara terperinci apa yg dilanggar
avatar
seijiseimura84
AHLI
AHLI

Posts : 472
Points : 779
Join date : 27/11/2011

Back to top Go down

Re: Siapa ISIL ??

Post by thtl on Mon Jul 07, 2014 7:07 am

Doc, DYQ dah huraikan dalam Fiqh Jihad beliau...masalahnya kitab Fiqh Jihad beliau terlalu tebal dan mahal
avatar
thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Siapa ISIL ??

Post by Ibnu Sarkawi on Mon Jul 07, 2014 12:52 pm

- post di deleted-edit takut org tak faham post santai2 Smile  -


Last edited by Ibnu Sarkawi on Mon Jul 07, 2014 4:36 pm; edited 1 time in total
avatar
Ibnu Sarkawi
AHLI
AHLI

Posts : 404
Points : 579
Join date : 06/12/2011

Back to top Go down

Re: Siapa ISIL ??

Post by aimahmad on Mon Jul 07, 2014 1:51 pm

Tiadakah ringkasan @ rumusan yg boleh dibuat berdasarkan pendapat DYQ bagi beri kita sedikit gambaran pandangan beliau itu hingga menyatakan pengumuman kekhalifahan itu sebagai menyalahi hukum syariah? Ape yg salah? Bagaimana pula cara yg betul pd pendapat DYQ? Adakah hanya dgn membaca buku 2 jilid berharga RM260 tu baru orang awam seperti saya boleh faham isu ini?

Syeikh Adnan Al-Arour beri komen pd 5 Julai lalu selepas kemunculan Abu Bakr Al-Baghdadi memberi khutbah solat Jumaat di Mosul. Kata Syeikh Adnan, “Alhamdulillah, telah dipenuhi satu syarat di antara syarat-syarat dari kami untuk membaiah Al-Baghdadi, (satu syarat yang dipenuhi itu berupa) munculnya beliau di hadapan awam. Namun tersisa beberapa syarat lain yang belum dipenuhi iaitu dia harus bersedia untuk berbincang serta dia harus menjawab 10 pertanyaan yang kami ajukan”.

avatar
aimahmad
AHLI
AHLI

Posts : 125
Points : 125
Join date : 29/04/2014
Location : Shah Alam

Back to top Go down

Re: Siapa ISIL ??

Post by seijiseimura84 on Mon Jul 07, 2014 5:01 pm

Abdullah ibn Umar said: While we were sitting with the Messenger of Allah صلى الله عليه وسلم , he mentioned the Fitan (strifes, trials & tribulations), mentioning many of them until he mentioned the Fitna (strife, trial & tribulations) of Ahlaas. Someone asked him: ' O Messenger of Allah, what is the "Ahlaas" Fitna? He said 'It is fleeing and plunder. Then, will come Fitna (strife, trial & tribulations) of AsSarra': its smoke is under the feet of a man (descendant) from my household (family), who claims he is of me ( my follower), but he is not because my Awlyia (followers or loyalists) are those who fear God. Then, the people will choose a man (to be a leader) who will be like a hip-bone on a rib (meaning he will not be able to hold a firm leadership grip). Then, the Duhaima (Dark & Cunning that catches people off guard) Fitna (strife, trial & tribulations) that will not leave anyone without slapping him a slap (testing his faith); if people say it is finished, it stays longer; a man who is in the morning a Mu'min (Believer) by the the evening becomes a Kafir (Disbeliever), until people will be divided into two factions: a faction of Iman (faithfulness in belief) without hypocrisy and a faction of hypocrisy without Iman (faithfulness in belief). When this happens, expect the (Fitna of) Dajjal that day or the next day'." (Sunan Abu Dawud, Al-Haakim, and Al-Zahabi)


Tak tahu hadis ni benar atau tidak....kalau benar, adakah ini sesuai dirujuk kepada abu bakar al baghadi??
avatar
seijiseimura84
AHLI
AHLI

Posts : 472
Points : 779
Join date : 27/11/2011

Back to top Go down

Re: Siapa ISIL ??

Post by thtl on Tue Jul 08, 2014 7:01 am

aimahmad,
1. ujudnya seseorang menjadi khalifah bukan dgn cara isytihar diri sendiri. Proses melahirkan khalifah tu kena ikut proses yg betul dan mendapat mandat dari majoriti umat Islam.

2. ISIL adalah dari rangkaian harakah jihadi yang bertemu dgn rangkaian al-Qaeda. Mereka bertindak di luar dari skop jihad dan fiqh perang dalam Islam
avatar
thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Siapa ISIL ??

Post by thtl on Tue Jul 08, 2014 7:22 am

utk Doc:
terjemahan melayu:
lidwa wrote:Abdullah bin Umar berkata, "Saat kami duduk-duduk di sisi Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam, beliau bercerita tentang fitnah, panjang lebar beliau bercerita seputar fitnah itu hingga beliau menyebutkan tentang fitnah Al Ahlas. Seorang laki-laki lalu bertanya, "Wahai Rasulullah, apa itu fitnah Al Ahlas?" beliau menjawab: "Adanya permusuhan dan peperangan, kemudian fitnah kesenangan yang asapnya muncul dari bawah kedua kaki seorang laki-laki ahli baitku. Ia mengaku berasal dari keturunanku, padahal bukan. Wali-waliku hanya orang-orang yang bertakwa. Kemudian orang-orang akan berdamai pada seorang laki-laki layaknya pangkal paha yang bertumpuk di tulang rusuk (kesepakatan yang semu). Kemudian akan muncul fitnah seorang yang buta (dengan kekuasaan), tidak seorang pun dari umat ini kecuali ia akan mendapat satu tamparan di mukanya (bencana kerusakan darinya). Ketika fitnah itu telah dianggap usai, namun fitnah tersebut justru berkelanjutan. Seorang laki-laki yang paginya beriman menjadi kafir di waktu sore, sehingga manusia akan menjadi dua kelompok; sekelompok orang yang beriman dan tidak ada kemunafikan dalam keimanannya, dan sekelompok orang yang penuh kemunafikan dan tidak ada keimanan padanya. Jika kondisi kalian sudah begitu, maka tunggulah munculnya Dajjal pada hari itu atau keesokan harinya."
HR Abu Daud, no 3704
Tahqiq:
ini rantaian perawinya:
حَدَّثَنَا يَحْيَى بْنُ عُثْمَانَ بْنِ سَعِيدٍ الْحِمْصِيُّ حَدَّثَنَا أَبُو الْمُغِيرَةِ حَدَّثَنِي عَبْدُ اللَّهِ بْنُ سَالِمٍ حَدَّثَنِي الْعَلَاءُ بْنُ عُتْبَةَ عَنْ عُمَيْرِ بْنِ هَانِئٍ الْعَنْسِيِّ قَالَ سَمِعْتُ عَبْدَ اللَّهِ بْنَ عُمَرَ يَقُولُ

perawi bermasalah ialah Umair bin Hani' atau Ibn Jabir, kata syaikh Muqbil:
الراوي: عبدالله بن عمر المحدث: الوادعي - المصدر: أحاديث معلة - الصفحة أو الرقم: 237
خلاصة حكم المحدث: إذا نظرت إلى سنده حكمت بصحته ، ولكن قال أبو حاتم روى هذا الحديث ابن جابر ، عن عمير بن هانئ عن النبي صلى الله عليه وعلى آله وسلم مرسل ، والحديث عندي ليس بصحيح كأنه موضوع

ia tidak sahih bahkan maudhu'.
avatar
thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Siapa ISIL ??

Post by seijiseimura84 on Tue Jul 08, 2014 6:11 pm

abubakar wrote:

Pendapat Sh. Asim Al-hakeem.



Pendapat Sh. Abdul Aziz Al-Turaifi.



Pendapat Sh. Abdullah Rahhal.
saya belum kenal ulama2 ni.....kredibiliti boleh percaya ke?
avatar
seijiseimura84
AHLI
AHLI

Posts : 472
Points : 779
Join date : 27/11/2011

Back to top Go down

Re: Siapa ISIL ??

Post by Solah on Tue Jul 08, 2014 6:40 pm

Syeikh Abdul Aziz at-Torifi ni salah seorang guru kepada Doc Fathi al-Sakandary. Lihat: http://ansarul-hadis.blogspot.com/2013/03/antara-guru-guruku.html

Dalam Berita Harian hari ni (8-7-2014) ditulis Syeikh Abdullah Musthafa Rahhal ialah Ketua Rabitah Ulama Idlib Syria.

Solah
AHLI
AHLI

Posts : 114
Points : 187
Join date : 07/01/2012
Age : 35
Location : Penang

Back to top Go down

Re: Siapa ISIL ??

Post by bukhori on Tue Jul 08, 2014 8:21 pm

Muhaddith Syaikh Abdul Aziz At-Tarifi ulama hadith besar di Saudi..

bukhori
AHLI
AHLI

Posts : 88
Points : 124
Join date : 30/01/2014

Back to top Go down

Re: Siapa ISIL ??

Post by aimahmad on Wed Jul 09, 2014 1:21 am

Syeikh Asim Al-Hakeem, imam masjid di Jeddah. Anak murid Syeikh Ibn Uthaymeen & lulusan dr King Abdul Aziz University & Umm Al-Qura Makkah. Biasa & banyak tonton videonya dlm Youtube, especially program soal jawab dlm BI, channel Al-Huda, PeaceTV dsb.

Syeikh Abdul Aziz Al- Tarifi juga banyak videonya di Youtube, cuma banyak yg takde translation. Anak murid Syeikh Ibn Baz & Syeikh Syafiurrahman Al-Mubarakfuri.

Syeikh Abdullah Rahhal, saya belum pernah dengar namanya sebelum ni.
avatar
aimahmad
AHLI
AHLI

Posts : 125
Points : 125
Join date : 29/04/2014
Location : Shah Alam

Back to top Go down

Re: Siapa ISIL ??

Post by najib76 on Wed Jul 09, 2014 6:38 am

ada sesetengah pihak di malaysia berpendapat ISIL ibarat kebangkitan Salahuddin ....
avatar
najib76
AHLI
AHLI

Posts : 233
Points : 337
Join date : 02/12/2011
Location : Johor

Back to top Go down

Re: Siapa ISIL ??

Post by seijiseimura84 on Wed Jul 09, 2014 6:50 am

http://revolusiislam.com/

Laman web yg pro isia
avatar
seijiseimura84
AHLI
AHLI

Posts : 472
Points : 779
Join date : 27/11/2011

Back to top Go down

Re: Siapa ISIL ??

Post by najib76 on Wed Jul 09, 2014 6:57 am

laman ini base kat mana ? mcm Indonesia ...
avatar
najib76
AHLI
AHLI

Posts : 233
Points : 337
Join date : 02/12/2011
Location : Johor

Back to top Go down

Re: Siapa ISIL ??

Post by Sponsored content


Sponsored content


Back to top Go down

Page 1 of 2 1, 2  Next

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum