Majlis pertunangan mengikut sunnah (ringkas)

View previous topic View next topic Go down

Majlis pertunangan mengikut sunnah (ringkas)

Post by yat on Fri Apr 06, 2012 10:42 am

salam,

Boleh tak kalau ada ringkasan majlis pertunangan mengikut sunnah (secara ringkas)..

dan kalau ada kitab sunnah mengnai pertunangan cara sunnah, boleh bagi title di sini..

yat
Moderator
Moderator

Posts : 899
Points : 1144
Join date : 05/12/2011

Back to top Go down

Re: Majlis pertunangan mengikut sunnah (ringkas)

Post by thtl on Fri Apr 06, 2012 1:23 pm

Jawab:

Bila yat nak bertunang? Tunang kat Australia atau kat Malaysia. Kalau kat Malaysia, mmg susah nak hidupkan sunnah sebab org tua kita mmg mendokong adat lebih kuat dari sunnah

1. Majlis bertunang ala sunnah.
Sebenarnya majlis bertunang ni adalah adat, Islam datang membetulkannya supaya selari dgn sunnah.
Ringkas:
1. Hukum
harus (jumhur), sunnat (syafi'iyah)

2. Haram meminang tunangan orang
3. memberitahu kekurangan yang ada pada wanita yang dipinang. Jika ada kecacatan atau penyakit hendaklah dibaritahu
4. solat istikharah bagi yang akan meminang dan yg akan dipinang
5. Tidak ada masalah peminangan dilakukan secara tertutup atau terbuka, namun tertutup lebih utama.

6. Melihat calon tunang.
Ini isu yg panjang perbahasan, ringkas:
6.1 boleh melihat hanya muka dan dua telapak tangan (jumhur)
6.2 boleh melihat mana-mana bahagian yg dapat menarik minatnya (madzhab zahiri)

7. perempuan yg dipinang mempersiapkan diri semasa majlis peminangan boleh hukumnya asalkan tidak keterlaluan
8. Hukum memberi hantaran/hadiah/cincin semasa pertunangan
hadiah/hantaran selain cincin dibolehkan menurut madzhab Hanbali dan mereka mengharamkan cincin pertunangan.
madzhab syafi'iy membolehkan.
9. Hukum tunang berkhalwat
Tidak boleh mereka berdua-duaan kecuali ada mahram menemaninya dari jauh. kedua tunangan hendaklah menjaga susila pergaulan
10. Hukum membatalkan pertunangan
Hukumnya boleh jika ada sebab yg syara'iy (kuat)

Bah 2: Kitab2 rujukan
1. ABu Hafs Usama bin Kamal Abd Razaq, Panduan Nikah A sampai Z (pustaka Ibn Katsir, Ina) terjemahan
2. sayyid sabiq, Fiqh sunnah (cetakan lama, jilid 6)

arabic, antaranya:
1. Fadhilat syaikh Nada Abu Ahmad, KSA, Pertuangan, adab dan ahkam

الخطبة آداب وأحكام/لفضيلة الشيخ ندا أبو أحمد

2. Dr Umar bin Sulaiman al-Asqar, Jordania, Hukum pernikahan dalam sudut pandang AQ dan AS
أحكام الزواج في ضوء الكتاب والسنة

المؤلف د.عمر بن سليمان الأشقر



Last edited by thtl on Sat Apr 07, 2012 9:43 am; edited 1 time in total

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Majlis pertunangan mengikut sunnah (ringkas)

Post by yat on Sat Apr 07, 2012 6:43 am

tak lah, saja tanya, Smile, kalau tunang pun dekat malizia...

yat
Moderator
Moderator

Posts : 899
Points : 1144
Join date : 05/12/2011

Back to top Go down

Re: Majlis pertunangan mengikut sunnah (ringkas)

Post by thtl on Sat Apr 07, 2012 9:45 am

dekat malizia kalo,
ibubapa kita kena geng sunnah, tunang kita kena geng sunnah, bakal mertua pun geng sunnah atau salafi..kalau asya'irah atau melayu nasionalis, maka sukarlah yat nak elakkan adat istiadat melayu

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Majlis pertunangan mengikut sunnah (ringkas)

Post by Ad-Dien on Sat Apr 07, 2012 11:27 am

thtl wrote:dekat malizia kalo,
ibubapa kita kena geng sunnah, tunang kita kena geng sunnah, bakal mertua pun geng sunnah atau salafi..kalau asya'irah atau melayu nasionalis, maka sukarlah yat nak elakkan adat istiadat melayu

nampaknya akhi cari muslimah afn lah yek..hehe

_________________
عقيدة السلف اصحاب الحديث

Fb: Ad-Dien

Ad-Dien
Admin
Admin

Posts : 3862
Points : 4184
Join date : 24/11/2011
Age : 26
Location : al-Kardawi

http://addienblog.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Majlis pertunangan mengikut sunnah (ringkas)

Post by thtl on Sat Apr 07, 2012 1:23 pm

nak cari camna, dulu afn 1.0 ada agensi cari jodoh. sekarang nampaknya dah berkubur..silap2 afn pun akan berkubur sebelum Khadam tamat tempoh disember ni..kohkoh
long live khadam

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Majlis pertunangan mengikut sunnah (ringkas)

Post by Ad-Dien on Sat Apr 07, 2012 8:12 pm

thtl wrote:nak cari camna, dulu afn 1.0 ada agensi cari jodoh. sekarang nampaknya dah berkubur..silap2 afn pun akan berkubur sebelum Khadam tamat tempoh disember ni..kohkoh
long live khadam

wah ada agen cari jodoh sunnah yek..mantap Smile

_________________
عقيدة السلف اصحاب الحديث

Fb: Ad-Dien

Ad-Dien
Admin
Admin

Posts : 3862
Points : 4184
Join date : 24/11/2011
Age : 26
Location : al-Kardawi

http://addienblog.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Majlis pertunangan mengikut sunnah (ringkas)

Post by thtl on Sun Apr 08, 2012 7:12 am

bad news, sejak penubuhan agensi cari jodoh afn, ia tak berjaya, 0%. dien tau sapa chairman agensi cari jodoh afn 1.0?

Kapten... Laughing

semua aweks afn takut nak daftar, sebab takut kena ngap dgn kapten dan TD sbg bini muda...hehehe

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Majlis pertunangan mengikut sunnah (ringkas)

Post by Sponsored content Today at 5:16 pm


Sponsored content


Back to top Go down

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum