Menjawab isu respons terhadap ajaran salafi

Page 4 of 4 Previous  1, 2, 3, 4

View previous topic View next topic Go down

Menjawab isu respons terhadap ajaran salafi

Post by seijiseimura84 on Sun May 11, 2014 9:32 am

First topic message reminder :

Bila kita nak bawa akidah yg betul kepada masyarakat atau memperbetulkan apa yg bidaah atau bukan....beberapa respons saya terima

SAlah satu respons saya terima........
Islam melarang kita berdebat2.....lebih2 lagi hal2 furu. Hanya Allah sahaja yg tahu apa yg benar atau tidak....

ada pula yg mendakwa apa sahaja statement fatwa imam syafie mungkin bersesuai pd zamannya....tidak pd zaman depan


Last edited by seijiseimura84 on Sun May 11, 2014 9:34 am; edited 1 time in total
avatar
seijiseimura84
AHLI
AHLI

Posts : 472
Points : 779
Join date : 27/11/2011

Back to top Go down


Re: Menjawab isu respons terhadap ajaran salafi

Post by abubakar on Sun May 18, 2014 2:01 am

Solah wrote:Saya nak join perbincangan sebab saya nak belajar dan perbetul pegangan diri kalau salah. Saya quote penerangan saudara abubakar, bukan untuk membangkang, malah saya perlukannya untuk saya tahu pemahaman saya ni betul ke tak. Juga perlukan input Dr Seiji sebab Dr orang bidang sains macam saya.

1. Allah mencipta ruang dan masa untuk makhluk wujud dan hidup di dalamnya. Allah tak perlukan ruang dan masa ini, kerana ianya makhluk ciptaan-Nya. Arasy adalah makhluk dan Allah juga tidak perlu kepadanya. Cuma Allah khabarkan kepada kita, Allah beristiwa di atas Arasy dan pada masa yang sama jugak Allah tidak dilingkupi masa dan waktu yang diciptakan-Nya seperti mana aqidah kita iaitu Allah tidak sama dengan makhluk sama sekali. Bayangkan kotak kat bawah ni:
__________________
|                          |
|                          |
--------------------

Ini adalah dunia waktu dan masa yang Allah cipta, meliputi semua galaksi, bintang dll. Arasy termasuk dalam ruang itu, tapi Allah tidak, kerana Allah tidak berada di dalam makhluk. Cuma mungkin kita boleh faham Arasy itu terletak tinggi di dalam ruang tersebut. Disebabkan tu dalam peristiwa isra' dan mikraj Rasulullah SAW perlukan bura' untuk bergerak laju dalam ruang yang Allah cipta tu. Wallahu'alam.

Sebagai penambahan (untuk saya faham perbahasan ruang dan masa):

2. Kejadian langit dan bumi dalam masa 6 hari. Melalui sains, diketahui bumi dan sistem solar kita wujud lewat selepas terjadinya dunia (ruang dan masa) bermula daripada persitiwa big bang. Maksudnya ada banyak galaksi dan planet lain yang wujud lagi awal daripada solar sistem kita ni. Jadi 6 hari tu tidak dikatakan 6 hari bumi (24 jam), juga tidak dikatakan 6 hari merujuk hari di Jupiter iaitu 9.9 jam atau mana2 planet sebab kita tidak tahu relatif kepada apa. Jadi sebab itu ada tafsir menyebut 6 hari sebagai 6 tempoh atau 6 waktu.

Dalam al-Qur'an disebut selepas diciptakan langit dan bumi dalam masa 6 hari, Allah istiwa atas Arasy. Ini menunjukkan sebelum ruang dan masa wujud dalam 6 hari ni lagi, Allah telahpun dan sememangnya wujud. Cuma Allah istiwa atas Arasy adalah atas kehendak-Nya dan bagi saya ini ialah rahmat Allah untuk membantu kita makhluk kerdil faham kewujudan-Nya.

3. Allah boleh wujudkan dunia ni dengan terus menerus (on the spot/instantly) tanpa ada tempoh masa 6 hari tu. Bagi saya 6 hari tu sebenarnya 6 fasa dalam peristiwa Big Bang. Bagi saya jugak, Allah ciptakan dunia ni dalam 6 tempoh untuk membantu manusia faham dan dapat kaji penciptaan ruang dan masa, sebab kalau ianya terjadi 'on the spot', maka tak dapatlah manusia jumpa theory big bang, dark matter dsbnya.

4. Masa ialah the 4th dimension. Sebagai makhluk, kita tidak dapat stop masa ni. Di luar ruang masa dan waktu yang Allah cipta ni, is timeless. Sefahaman saya, Allah akan bagi timeless ni kepada kita di akhirat kelak, di mana tidak akan tua seseorang itu sama ada di syurga atau neraka, sebab itu dikatakan orang beriman selama-lamanya di syurga dan orang kafir diseksa selama-lamanya di neraka. Tiada pengakhiran waktu tu dah sebab it is timeless.

Yg pertamanya, hujah sebegini, saya dah biasa dgr drpd kelompok Asyai'rah dan sebelum saya teruskan saya nak dptkan kepastian berkenaan bbrp perkara dahulu sebelum saya masuk kpd cerita 6 hari itu.

Berdasarkan kotak kamu itu saya nak tanya, menurut hadis sahih, al-Qalam merupakan makhluk pertama yg Allah cipta.

Jd, di mana letaknya al-Qalam ini? Di dlm kotak itu ke, ataupun di luar kotak? Sekiranya di dlm kotak, ertinya al-Qalam ini bukanlah makhluk yg pertama. Sekiranya di luar kotak, mcm mana pula agaknya ya?

Kamu kata Arasy terletak tinggi di dlm kotak tersebut, dan Allah di luar darinya. Ini samalah mcm ada org kata, Allah berada di tempat sebelum dia menciptakan Arasy. Allah tidak berada di langit, tidak berada di bumi, tidak berada di atas, belakang, bawah, depan dsb atu dlm erti kata lainnya, Allah wujud tanpa bertempat.

Kpd rakan-rakan yg menyokong hujah saudara solah ini, saya nak tanya, tahu kah ini aqidah siapa? Tahu kah pasal apa mereka mentakwil ayat-ayat mutasyabihat? Tahu kah pasal apa mereka keras berpegang kpd sifat 20?

Kita pun sedia maklum yg Arasy ini merupakan makhluk yg paling besar. Jd berdasarkan kotak itu, adakah ruang dan waktu ini lebih sifatnya berbanding dgn Arasy?

Juga apabila menyatakan sesuatu, perlu berhati-hati agar tidak, baik sengaja atau tidak sengaja, meletakkan limitasi pada Allah, pasal yg bersikap terbatas ini hanyalah makhluk sahaja. Maha suci Allah drpd disamakan dgn ciptaan makhluknya.

2. Berdasarkan teori sains kamu itu, nampaknya ruang dan masa ini bermula apabila berlakunya teori big bang. Jd soalan saya, menurut surah al-Anbiya ayat 30,

"Dan tidakkah orang-orang kafir itu memikirkan dan mempercayai bahawa sesungguhnya langit dan bumi itu pada asal mulanya bercantum (sebagai benda yang satu), lalu Kami pisahkan antara keduanya? Dan Kami jadikan dari air, tiap-tiap benda yang hidup? Maka mengapa mereka tidak mahu beriman?"

Sebelum langit dan bumi dipisahkan, di mana letaknya dia (langit dan bumi yg belum dipisahkan), di dlm kotak ataupun di luar kotak itu td? Tp kotak itu td adalah ruang dan masa, manakala ruang dan masa ini pula bermula sewaktu big bang. Suspect 

Soal sittatu ayyam itu, pada saya, Al-Quran diturunkan utk penduduk di bumi, jd faham-faham lah. Namun ianya masih terbuka kpd perbahasan dan saya sendiri pun tidaklah nak berkeras sgt dlm bab ini. Tp di dlm Al-Quran ada menyebut di dlm surah at-taubah ayat 36.

"Sesungguhnya bilangan bulan-bulan di sisi (hukum) Allah ialah dua belas bulan, (yang telah ditetapkan) dalam Kitab Allah semasa Ia menciptakan langit dan bumi, di antaranya empat bulan yang dihormati. Ketetapan yang demikian itu ialah ugama yang betul lurus, maka janganlah kamu menganiaya diri kamu dalam bulan-bulan yang dihormati itu (dengan melanggar laranganNya) dan perangilah kaum kafir musyrik seluruhnya sebagaimana mereka memerangi kamu seluruhnya dan ketahuilah sesungguhnya Allah beserta orang-orang yang bertaqwa."

Apabila Allah kata 12 bulan, maka 12 bulan lah pegangan kita, sama mcm kes 6 hari tadi. Juga kena ikut bumi lah, jgnlah ikut Jupiter. Cthnya kejadian siang dan malam, kalau ada org duduk dkt ISS, apabila dia membaca Al-Quran berkenaan kejadian siang dan malam, takkan dia nak takwil? Jd bila dia nak baca Al-quran di ISS, dia kena faham berdasarkan apa yg org di bumi faham.

Berkenaan dgn istiwa' itu, cukuplah kalau saya kata, saya beriman kpd apa yg dtg drpdnya berkenaan istiwa' itu tanpa ta'thil, tahrif, takyif, tasybih mahupun tamtsil,

3. Saya cuba nak tekankan pasal permasalahan ruang dan masa ini sbnrnya. Perbahasan ini sgt abstrak sbb itulah saya mengambil pendekatan mencabar. Saya bukannya nakkan jawapan sgt, pasal saya pun tahu benda-benda mcm ini tak ada jawapan yg konkrit sbnrnya, tp saya lebih kpd nak menduga. Samada 6 fasa, 6 tempoh, dsb ianya tetap adalah masa. Antara point A ke point B, dia antara keduanya itulah yg dinamakan masa. Adapun kamu kata berkenaan dark matter, big bang dsb, minta maaflah. Pada saya, ianya tak lebih drpd sekadar sangkaan semata-mata lah. Apabila Allah kata sittatu ayyam, maka sittatu ayyam lah yg saya terima. Adapun pada sbb musababnya, saya kata, Allah dah tetapkan demikian (yakni sittatu ayyam), maka saya terima seadanya.

Saya yakin Allah menurunkan Al-Quran kpd manusia dgn selayaknya kemampuan manusia baik dari segi akal mahupun fizikal, dan pada ayat-ayat mutasyabihat pula dia nak uji setara kita punya iman terhadap apa yg dia turunkan. Allah tidak membebani manusia, melainkan dgn apa yg terdaya baginya.

Antara masalah yg saya biasa temui adalah apabila manusia 'overestimate' akan kebolehan aqal sdgkan aqal manusia ini adalah terbatas. Apabila manusia cuba mencabar limitasi yg dia ada, maka dia akan cenderung kpd kesesatan lah.

Cth tentang keterbatasan aqal ini adalah dlm permasalahan nombor paling kecil, dan nombor paling besar. Kalau nak jawab nombor 0, -1<0. Kemudian -2<-1 dan seterusnya. Begitu juga dgn nombor yg besar.

Jd, bagaimana manusia nak memikirkan pasal sesuatu yg di luar drpd fitrah manusia? Manusia hidup dan mati. Jd mcm mana kita fikir akan sesuatu yg tak mcm itu (yakni tak hidup dan mati, tak bermula dan berakhir)? Manusia boleh berfikir, namun adakah buah fikirannya itu akan mendpt jawapan yg mutlak, tidak semestinya. Kejadian roh pun kita tidak mempunyai jawapan yg mutlak baginya. Kita tak perlu cerita pasal roh, tgk benda-benda yg terzahir di sekeliling kita.

Cthnya bumi. Manusia galak meneroka angkasa lepas (space), namun perut bumi manusia tak mampu nak teroka lg walaupun manusia dgn sesuka hati menetapkan apa yg ada di dlm perut bumi dgn menggunakan jenama ilmu sains. Belum lg nak sebut pasal alam jin yg dikenali yg sinonim dgn apa yg disebut sebagai 'paranormal' oleh pengamal ilmu sains.

Dlm satu himpunan fatwa Syeikh Albani berkenaan tauhid, dia ada membuat perbandingan di antara seorang jariah (berdasarkan hadith jariah di dlm sahih muslim) dgn syeikhul Azhar berkenaan persoalan 'aina allah. Menurut syeikh r.h, sebab si jariah ini td menyatakan Allah fissama' adalah hasil drpd fitrah dia. Dia tinggal di dlm persekitaran salafiyyah yg tidak dicemari sdgkan syeikhul Azhar tidak akan jwb sebagaimana si jariah itu td.

Saya mengidamkan utk beriman sebagaimana si jariah itu td, yakni menurut pengamalan para salafussoleh.

Utk makluman juga, saya seorang yg skeptik terhadap apa yg org kata sebagai ilmu sains ini lah. Dan saya kira sahabat-sahabat sekalian pun tahu ilmu sains moden ini akarnya drpd ilmu falsafah. Dan pasti sahabat-sahabat juga tahu, pengaruh falsafah kpd ilmu kalam.

Saya menerima sains, selagi ianya tidak bercanggah dgn wahyu. Terdapat ilmu sains yg boleh digunakan utk memahami wahyu, namun terdpt juga ilmu sains yg boleh menyimpangkan kefahaman terhadap wahyu, salah satu cthnya adalah pada perbahasan ruang dan masa itu td lah. Kita jgn kata ilmu sains shj, bahkan hari ini ada org yg menolak apa yg Rasulullah s.a.w, dan para sahabat r.a lakukan, dgn menggunakan ilmu maqasid syariah, sad al-zaraie, usul fiqh dsb.

Sbnrnya kalau nak mudah berbahas pasal Allah ini, kena guna sifat 20 lah. Apa yg solah sebut panjang lebar itu, guna 5 sifat wajib drpd sifat 20 shj dah cukup tanpa perlu berbahas panjang lebar. Dan itu yg saya cuba nak sampaikan sbnrnya. Soalan-soalan yg saya tabur pada Doc, mudah nak dijawab kalau pakai sifat 20. Nak cerita kekuatan sifat 20 ini, sama mcm kekuatan formula tambah, tolak, darab bahagi. Nak kacau sifat 20, susah dia sama mcm nak kacau formula tambah,tolak,darab,bahagi itu.

Saya berani ckp mcm ini pasal sebelum ini saya juga seorg yg agak Muktazilah-Asyairah orgnya. Kalau tak buang bbrp asas pemikiran yg saya ada sebelum itu, sukar saya nak terima aqidah salaf ini. Sekiranya saya mengaku saya beraqidah salaf sekalipun, tanpa membersihkan usul pemikiran yg saya ada sebelum drpd itu, ada masa saya akan sangkut. Sama mcm seorang hindu yg memeluk Islam, tanpa membersihkan dirinya drpd kepercaayan sebelumnya dgn sepenuhnya. Ketika dia Islam, akan ada bbrp perkara dia akan sangkut. Dan pada saya, amat sukar utk berpegang kpd aqidah salaf ini sbnrnya. Saya tak tahu sahabat-sahabat sekalian mcm mana, tp pada saya, nak tukar drpd sebelum ini kpd aqidah salaf, mmg melalui proses yg rumit lah. Bukannya boleh main buang mcm itu shj asas-asas pemikiran yg menjajah fikiran pada ketika itu. Alhamdulillah, mujur Allah beri hidayah kpd saya dan beri saya terima aqidah salaf ini.

Di dlm buku Ustaz Muhadir Hj. Joll dia ada memaparkan debat ringkas antara Mahasiswa Wahabi dan Mahasiswa Sunni dlm isu istawa di atas 'Arasy. Dipaparkan Mahasiswa Wahabi gagal menjawab hujah Mahasiswa Sunni. Mahasiswa Sunni itu adalah Asyairah sbnrnya. Apabila masyarakat membaca benda-benda mcm ini, mcm mana agaknya kesannya kpd dakwah salafiyyah? Saya tak mahu situasi seumpama ini berlaku kpd saya dan sahabat-sahabat forumer sekalian lah dan sememangnya apabila berhadapan dgn mereka ini, soalan-soalan yg dikemukakan lebih mencabar lg berbanding apa yg saya tabur.

Nampaknya caca-marba dah penghujahan saya ini dan saya minta maaf sekiranya sahabat-sahabat kurang jelas dgn apa yg saya nak sampaikan. Insya-Allah saya akan susun semula pembentangan saya ini dgn penambahan/pengurangan perkara tertentu sekiranya ada keperluan. Juga sekiranya ada apa yg saya sebut ini boleh membawa kpd kekufuran, kesyirikan, berlawanan dgn Al-Quran dan Sunnah, saya mohon agar dimaklumkan supaya saya dpt melakukan penambahbaikan.

abubakar
AHLI
AHLI

Posts : 262
Join date : 06/07/2012

Back to top Go down

Re: Menjawab isu respons terhadap ajaran salafi

Post by seijiseimura84 on Sun May 18, 2014 4:16 am

Interesting... Kesimpulannya paradigma seseorang mmg sukar diubah tanpa buang asasnya. . tak . so sifat 20 adalah asas2 yg peelu ditackle. Terima kasih kerana memberipencerahan yg baik

seijiseimura84
AHLI
AHLI

Posts : 472
Join date : 27/11/2011

Back to top Go down

Re: Menjawab isu respons terhadap ajaran salafi

Post by Solah on Mon May 19, 2014 4:33 am

Terima kasih atas respon saudara Abu Bakar, menyebabkan saya fikir lebih mendalam. Saya lebih suka untuk tunggu & dengar penerangan lanjut berkenaan isu ruang dan waktu, tapi izinkan saya respon beberapa perkara yang telah disebut, untuk saya lebih faham. Saya berinteraksi di sini jugak sebab saya betul-betul nak faham, jadi saya nyatakan apa yang saya tahu, dan tak dipendam.

Saya nak tahu lanjut sebab aqidah aliran salaf yang saya belajar ialah terima tanpa takwil & ta'thil, ataupun takwil yang tidak sehingga ta'thil. Maka kita beriman Allah istiwa atas Arasy tanpa ditanya bagaimana. Tapi daripada pembacaan saya yang memang amat terhad ini, tak dapat jawapan tentang isu ruang dan masa kerana perkara ini terhenti kepada dalil, diterima sebegitu dan tiada huraian lanjut. Jadi sebab itu isu ni saya support dengan ilmu sains.


1. Revised version. Ruang dan masa diciptakan untuk segala makhluk yang perlu kepada 2 perkara ini untuk hidup atau berada di dalamnya. Maka apakah al-Qalam satu ciptaan Allah yang tidak perlukan ruang dan masa seperti kita? Soalan berikutnya pula ialah jika al-Qalam tidak terikat masa dan waktu, maka dengan apakah ianya terikat? Wallahu'alam. Saya anggap ianya rahsia dan kebesaran Allah. Kerana kita, dengan daya terbatas ini, hanya tahu adanya dimensi masa dan ruang, dan tidak tahu dimensi atau apakah selainnya. Yang pasti, kewujudan Allah tidak sama sekali dengan kewujudan mana-mana makhluk-Nya dan tidak terbatas oleh apa-apa.

Secara tak langsung ini juga berkait dengan Arasy, makhluk paling besar. Bagaimanakah cara ianya terletak di dalam ruang dan masa yang kita tahu ini atau tidak di dalamnya? Bagaimana pula rupa dan sifat sebenar ruang dan masa ini? Semua sifat-sifat ini tidak diketahui manusia dan saya beranggap penerangan manusia tentang perkara ini hanyalah sekadar andaian kerana keterbatasan kita. Tapi kita tahu ianya wujud dengan batas makhluk. Jadi adakah pemahaman sebegini masih sama dengan sifat 20?


2. Langit dan bumi, pada asalnya ialah satu seperti mana diterangkan dalam al-Qur'an. Dalam theori big bang, ia disebut a single point. Jadi saya fahami ini bermaksud semuanya (langit, bumi, ruang masa) ialah satu titik yang sama dan kemudian baru dikembangkan ruang, berjalan masa, dipisahkan langit dan bumi dalam cara yang ditetapkan Allah.

Hujah tempoh masa 6 hari sebagai 6 hari bumi oleh saudara abu bakar amat baik dan saya tunggu penerangan lanjut berkaitan sittati ayyam ini untuk kefahaman.

3. Setuju dengan point2 di setiap perenggan. Cuma nak tambah pasal ilmu sains, untuk perjelaskan pendirian saya terhadap sains, dan mungkin ada correction boleh dibuat. Sememangnya aqidah kita, kita dahului dalil AQS dan kemudian jika penerangan sains selari dengan al-Qur'an, maka kita boleh terima hujah sains.

Disebabkan deria manusia terhad, maka diperlukan satu alat iaitu ilmu sains untuk memahami kejadian, how things work, komposisi dsbnya. Tapi ilmu sains ini sendiri juga terhad dan flawed, dan kita dapat faham setakat apa yang Allah bataskan kepada kita. Istilah 'betul', 'salah', 'skeptical', 'tak tepat', 'mungkin', 'belum ditemui', 'belum difahami' - ini semua ialah sains dan ada di dalamnya.

Berikutnya saya menunggu penerangan tentang bagaimana menyimpangnya pemahaman ruang dan masa dari segi sains ni.

Syukran.

Solah
AHLI
AHLI

Posts : 114
Join date : 07/01/2012

Back to top Go down

Re: Menjawab isu respons terhadap ajaran salafi

Post by abubakar on Mon May 19, 2014 6:41 pm

Solah wrote:Terima kasih atas respon saudara Abu Bakar, menyebabkan saya fikir lebih mendalam. Saya lebih suka untuk tunggu & dengar penerangan lanjut berkenaan isu ruang dan waktu, tapi izinkan saya respon beberapa perkara yang telah disebut, untuk saya lebih faham. Saya berinteraksi di sini jugak sebab saya betul-betul nak faham, jadi saya nyatakan apa yang saya tahu, dan tak dipendam.

Saya nak tahu lanjut sebab aqidah aliran salaf yang saya belajar ialah terima tanpa takwil & ta'thil, ataupun takwil yang tidak sehingga ta'thil. Maka kita beriman Allah istiwa atas Arasy tanpa ditanya bagaimana. Tapi daripada pembacaan saya yang memang amat terhad ini, tak dapat jawapan tentang isu ruang dan masa kerana perkara ini terhenti kepada dalil, diterima sebegitu dan tiada huraian lanjut. Jadi sebab itu isu ni saya support dengan ilmu sains.


1. Revised version. Ruang dan masa diciptakan untuk segala makhluk yang perlu kepada 2 perkara ini untuk hidup atau berada di dalamnya. Maka apakah al-Qalam satu ciptaan Allah yang tidak perlukan ruang dan masa seperti kita? Soalan berikutnya pula ialah jika al-Qalam tidak terikat masa dan waktu, maka dengan apakah ianya terikat? Wallahu'alam. Saya anggap ianya rahsia dan kebesaran Allah. Kerana kita, dengan daya terbatas ini, hanya tahu adanya dimensi masa dan ruang, dan tidak tahu dimensi atau apakah selainnya. Yang pasti, kewujudan Allah tidak sama sekali dengan kewujudan mana-mana makhluk-Nya dan tidak terbatas oleh apa-apa.

Secara tak langsung ini juga berkait dengan Arasy, makhluk paling besar. Bagaimanakah cara ianya terletak di dalam ruang dan masa yang kita tahu ini atau tidak di dalamnya? Bagaimana pula rupa dan sifat sebenar ruang dan masa ini? Semua sifat-sifat ini tidak diketahui manusia dan saya beranggap penerangan manusia tentang perkara ini hanyalah sekadar andaian kerana keterbatasan kita. Tapi kita tahu ianya wujud dengan batas makhluk. Jadi adakah pemahaman sebegini masih sama dengan sifat 20?


2. Langit dan bumi, pada asalnya ialah satu seperti mana diterangkan dalam al-Qur'an. Dalam theori big bang, ia disebut a single point. Jadi saya fahami ini bermaksud semuanya (langit, bumi, ruang masa) ialah satu titik yang sama dan kemudian baru dikembangkan ruang, berjalan masa, dipisahkan langit dan bumi dalam cara yang ditetapkan Allah.

Hujah tempoh masa 6 hari sebagai 6 hari bumi oleh saudara abu bakar amat baik dan saya tunggu penerangan lanjut berkaitan sittati ayyam ini untuk kefahaman.

3. Setuju dengan point2 di setiap perenggan. Cuma nak tambah pasal ilmu sains, untuk perjelaskan pendirian saya terhadap sains, dan mungkin ada correction boleh dibuat. Sememangnya aqidah kita, kita dahului dalil AQS dan kemudian jika penerangan sains selari dengan al-Qur'an, maka kita boleh terima hujah sains.

Disebabkan deria manusia terhad, maka diperlukan satu alat iaitu ilmu sains untuk memahami kejadian, how things work, komposisi dsbnya. Tapi ilmu sains ini sendiri juga terhad dan flawed, dan kita dapat faham setakat apa yang Allah bataskan kepada kita. Istilah 'betul', 'salah', 'skeptical', 'tak tepat', 'mungkin', 'belum ditemui', 'belum difahami' - ini semua ialah sains dan ada di dalamnya.

Berikutnya saya menunggu penerangan tentang bagaimana menyimpangnya pemahaman ruang dan masa dari segi sains ni.

Syukran.

Isu menggunakan sains utk menjadi bukti bg menyokong apa yg difaham.

Saya tak tahu nak letakkan beban kesalahan ini kpd siapa, samada ulama' yg beraliran salaf ataupun para pendakwah aliran salaf. Tp buat masa ini, saya kata, para pendakwah aliran salaf lah. Pasal saya ada bbrp cth mengenainya. Adapun berkenaan dgn ulama', saya kira kalau saya ataupun saudara buka majmu' Fatawa Ibn Taimiyyah, mungkin akan jumpa, tp malangnya saya tak punya kemampuan utk menggalinya dgn lebih dlm lagi buat masa ini.

Di sinilah kelebihan aliran Asyairah pasal mmg aqidah ini dipuji kerana ianya compatible dgn sains, berlawanan dgn aqidah salaf, yg dilabel sebagai jumud, beku, dsb kerana ianya tidak tunduk kpd sains. Pada saya, mmg lah compatible pasal kewujudan aqidah ini terhasil apabila neraca sains (ilmu kalam, falsafah dsb) digunakan utk memahami wahyu.

Kalau kita tgk sarjana Barat, mereka lebih gemar mengkaji, memuji tokoh-tokoh mutakallimun. Tokoh-tokoh mcm Ibnu Rusyd, Al-Ghazali, Al-Khwarizmi, Al-Kindi dsb mmg mereka suka. Jrg kita dgr mereka bercerita pasal Ibn Taimiyyah dsb apatah lg para sahabat r.a. Saya pula, lebih gemar kpd golongan sahabat r.a. Pada barat, mereka menganggap golden age Islam adalah pada zaman Abbasiyah, dan byk membuat pelbagai catatan berkenaan dgnnya. Pada saya, golden age Islam adalah pada zaman Rasulullah dan Khulafa' Ar-Rasyidin. Baik, ini dah melalut dah ini.

Isu terhenti kepada dalil, diterima sebegitu dan tiada huraian lanjut.

Isu ini agak rumit lah pasal, saya selalu tekankan yg perlunya ada penambahbaikan pada silibus pengajian aqidah agar ianya dpt mendepani cabaran semasa. Mmg yg sebaiknya adalah apa yg diamalkan oleh para sahabat r.a lah, tp dgn cabaran semasa ini, perlu ada inovasi dlm kaedah pengajian dgn berpaksikan aqidah salaf supaya ianya kekal relevan dan dpt mencabar aliran Asyairah yg dikatakan selaras dgn sains, memenuhi logik akal manusia dsb. Tp masalahnya, rata-rata puak-puak salaf ini telah diasah utk menghindari bid'aah jd tabiat itu mmg terbawa-bawa lah kehidupan sehari-hari walaupun pada perkara yg bukannya di dlm cakupan ibadah khusus. Sebab mereka tidak menceritakan perihal ruang dan masa, barangkali kerana ianya tidak relevan ataupun merasakan ianya satu perkara yg tak perlu utk disebut.

Pada bab ini, mmg rata-rata pendakwah aliran salaf kena perbaiki lah. Pasal dlm ramai-ramai yg dtg mendgr itu, mungkin ada yg mempunyai latar belakang yg advance, sebagaimana saudara solah ataupun doc kita ini. Tp ini lah cabarannya pasal setakat di Malaysia, byk pendakwah guna konsep mcm itu lah. Terhenti kpd dalil, diterima sebegitu dan tiada huraian lanjut. Saya kira mana-mana tokoh yg terdedah dgn budaya barat cthnya Dr. Maza dan kelompok dia mungkin akan tampil dgn dakwah salaf yg bernafas baru, bebas drpd unsur-unsur rigid drpd tanah saudi, dan diganti dgn model keterbukaan yg dirintis oleh Jamaluddin Al-Afghani, Muhammad Abduh dan yg seumpamanya.

1. Pasal Revised version. Saya tak mahu komen dah lah pasal ini. Saya kira mungkin saudara memerlukan masa sbnrnya.

2. Sebab saya berpegang kpd 6 hari mengikut jangkamasa bumi, telah saya sebutkan sebelum ini. Yg ini merupakan tambahan. Harus diingat ini adalah pendapat peribadi saya tanpa ada dalil dan nas bahkan ianya mungkin bercanggah dgn apa yg telah didatangkan oleh mufassirin. Jd sila berjaga-jaga lah.

Antara tanda kebesaran Allah adalah kejadian langit dan bumi. Antara cara manusia menzahirkan kekuasaan mereka adalah dgn mendirikan pencakar langit. Zaman dahulu kita ada piramid, skrg ini kita ada Burj Dubai. Walaupun dgn adanya teknologi dsb, manusia tetap mengambil masa bertahun-tahun utk menyiapkannya dan ianya tidak disiapkan oleh individu namun dgn sekumpulan manusia.

Jika kita lihat hari ini, org kita begitu takjub kpd pencakar langit. Bahkan ramai yg berpusu-pusu ke Dubai, negeri padang pasir, hanya kerana nak mengunjungi Burj Dubai itu. Burj Dubai ini besar mana lah sgt kalau nak dibandingkan dgn kejadian langit dan bumi.

Pada suasana masyarakat ketika ayat 4 drpd surah As-Sajdah itu diturunkan, apa lah sgt perkara yg mereka boleh buat dlm masa 6 hari. Nak mengelilingi bumi pun tak lepas. Tp apabila Allah kata dia menjadikan langit dan bumi serta apa yg ada di antara keduanya dlm 6 hari, tanpa bantuan sesiapa pun, sila bygkan lah apa yg berada di dlm dada masyarakat ketika itu apabila mendengarnya.

Kita hari ini mungkin tak rasa sgt benda ini, tp cuba bygkan kita berada di tempat mereka. Sekiranya ditukar 6 hari itu kpd 6 fasa, 6 tempoh, ataupun 1 hari itu bersamaan dgn 1000 tahun dunia, saya kira mesej ayat itu tak sampai jadinya. Jgn tgk pada ayat 4 shj, tp tgk pada konteks keseluruhan surah As-Sajdah ini utk memahami apa yg saya cuba sampaikan.

Cukup sekadar ini lah agaknya. Pendapat ini boleh diterima dan ditolak, dan pendapat yg tak ada dalil dan nas mcm yg saya bg ini, faham-faham lah. Jd utk mengelakkan kontroversi, cukuplah ini shj dlm isu sittatu ayyam itu.


3.Pada pendapat saya, time and space ini lebih kurang mcm persoalan roh lah. Sedikit ilmu yg kita ada mengenainya.

"Dan mereka bertanya kepadamu tentang roh. Katakan: "Roh itu dari perkara urusan Tuhanku dan kamu tidak diberikan ilmu pengetahuan melainkan sedikit sahaja". (Surah Al-Isra' : 85)

Kalau nak jawab drpd segi teknikal, mmg saya tak mampu lah. Saya menolak perbahasan ruang dan masa ini, terutamanya perbahasan drpd ahli falsafah Yunani-Greek, mutakallimun sehinggalah kpd Stephen Hawking kerana dgn perbahasan ini, membuatkan berlakunya komplikasi sekiranya ianya dijadikan asas di dlm memahami wahyu. Pada saya, perbahasan ini juga satu perkara yg melampaui batas. Ianya melanggar fitrah manusia.

Saya telah menyaksikan munculnya golongan yg menafikan apa yg Allah tetapkan berkenaan diri-Nya, munculnya golongan yg sanggup keluar drpd fahaman para sahabat r.a, hinggalah golongan yg menafikan kewujudan tuhan serta kemunculan pelbagai bid'aah lain baik drpd segi kepercayaan mahupun amalan, hasil darihal perbahasan ruang dan masa berkenaan.

Minta maaflah sekiranya ada persoalan yg saya gagal jawab dan sekiranya jawapan yg saya beri, tidak menyelesaikan apa yg terbuku di dlm fikiran kamu. Saya bukannya sarjana, bahkan tidak ada kelayakan pun utk berckp soal agama.

Apa yg saya nukilkan adalah berdasarkan pengalaman yg saya kutip hasil berhadapan dgn golongan Asyairah dan apa yg membuatkan saya menerima aqidah salaf. Kalau ikutkan saya pun tak mahu lebih-lebih sgt dlm masalah ini, tp saya berpegang pada prinsip "Islam (Al-Quran dan Sunnah) perlu dimenangkan, baik dgn mata pena (ilmu) ataupun mata pedang (kuasa)". Itu yg membuatkan saya turun berpencak itu walaupun tanpa persediaan yg selengkapnya. Jd mmg gaya penghujahan saya, ala-kedai kopi lah. Lgpun itulah taraf yg selayaknya bg saya sbnrnya.

Utk kebaikan saudara, sekiranya ada perkara yg saya sebut mengelirukan atau dirasakan kurang tepat, ataupun saudara memerlukan tambahan maklumat, sila rujuk kpd mereka yg alim dan faqih drpd saya lah.

Sebagai penutup, cerita ini bermula apabila doc guna prinsip ruang dan masa utk menghujat golongan yg menyatakan Allah di mana-mana. Pada saya, prinsip ini adalah asas kpd aqidah mutakallimun serta ianya dah terbukti digunapakai utk menghujat aqidah salaf pula. Saya dah tunjukkan apa komplikasi yg berlaku sekiranya memegang prinsip ini, tp dlm masa sama memegang aqidah salaf. Ianya umpama air dan minyak di dlm satu cawan. Pada saya, prinsip ruang dan masa ini perlu dibuang sekiranya ingin berpegang dgn aqidah salaf. Setelah bermunazarah dgn saudara doc, saudara solah, nampaknya saya kena kekal dgn apa yg saya pegang lah. Tp sekiranya saudara-saudara sekalian mempunyai sudut pandang yg berbeza, yakni berasakan tidak ada masalah antara perbahasan ruang dan masa dgn aqidah salaf, itu terpulang kpd masing-masing lah. Mungkin ada bbrp perkara yg saya terlepas pandang dsb. Sekian, terima kasih.

_________________
Ya Allah ajarkanlah aku perkara yg aku masih jahil dan ingatkanlah aku mengenai apa yg aku lupa.
avatar
abubakar
AHLI
AHLI

Posts : 262
Points : 314
Join date : 06/07/2012

Back to top Go down

Re: Menjawab isu respons terhadap ajaran salafi

Post by Solah on Thu May 22, 2014 12:32 pm

Terima kasih atas segala penerangan sdr abubakar yang bagi saya disusun rapi dan jelas. Saya mendapat manfaat daripada perbincangan thread ni yang membuka minda saya. Harapnya kita semua dikurniakan kepada Allah kefahaman dan keberkatan. Insya Allah.

Solah
AHLI
AHLI

Posts : 114
Points : 187
Join date : 07/01/2012
Age : 35
Location : Penang

Back to top Go down

Re: Menjawab isu respons terhadap ajaran salafi

Post by abubakar on Thu May 22, 2014 1:51 pm

Solah wrote:Terima kasih atas segala penerangan sdr abubakar yang bagi saya disusun rapi dan jelas. Saya mendapat manfaat daripada perbincangan thread ni yang membuka minda saya. Harapnya kita semua dikurniakan kepada Allah kefahaman dan keberkatan. Insya Allah.

Saya ada terjumpa satu website ini yg saya kira bagus lah utk bacaan tambahan saudara. Walaupun saya tak bersetuju dgn bbrp commentary yg diberikan oleh tuan punya website terhadap fatwa Ibn Taimiyyah, tp pada saya, lebih baik saudara ikut pendapat dia lah.

http://www.ibntaymiyyah.com/articles/egkpgvl-regarding-the-creation-of-the-heavens-and-earth-matter-and-time.cfm
http://www.ibntaymiyyah.com/articles/nubkmhf-ibn-taymiyyah-regarding-the-creation-of-the-heavens-and-earth-matter-space-and-time-part-2.cfm

Tp lebih baik lg, sekiranya saudara pergi buka Majmu' Fatawa terus lah.

Lg saya nak kongsi sikit, apa yg terkandung di dlm kitab Ibnu Rejab al-hanbali.




_________________
Ya Allah ajarkanlah aku perkara yg aku masih jahil dan ingatkanlah aku mengenai apa yg aku lupa.
avatar
abubakar
AHLI
AHLI

Posts : 262
Points : 314
Join date : 06/07/2012

Back to top Go down

Re: Menjawab isu respons terhadap ajaran salafi

Post by Sponsored content


Sponsored content


Back to top Go down

Page 4 of 4 Previous  1, 2, 3, 4

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum